MonPlaneta
Troben el secret de les pintures de grans mestres com Da Vinci o Rembrandt

Els grans mestres de la pintura com Leonardo da Vinci, Sandro Botticcelli o Rembrandt feien servir proteïnes com ara la del rovell d’ou per a la pintura que empraven en les seves obres. Segons un nou estudi publicat a ‘Nature Communications’, aquest és un dels secrets dels seus quadres a l’oli, en un descobriment que aporta una nova perspectiva a la comprensió de com treballaven els grans pintors europeus dels segles XVI, XVII i XVIII.

Beneficis molt més enllà de l’estètica

Tot i que s’havien trobat rastres residuals de proteïna a les anàlisis de molts quadres de l’època, fins ara els investigadors pensaven que hi havien arribat per una transferència accidental. Fins ara, a més, no hi havia ni gaires fonts escrites ni treballs científics que permetessin estudiar aquest assumpte. Aquest darrer treball, però, demostra que amb una mica de rovell d’ou les propietats de la pintura a l’oli canvien enormement i amb efectes que van molt més enllà del resultat purament artístic.

L'ús del rovell d'ou canvia les propietats de la pintura a l'oli | rawpixel
L’ús del rovell d’ou canvia les propietats de la pintura a l’oli | rawpixel

Els inconvenients de la pintura a l’oli

La pintura a l’oli fa servir oli de càrtam o de lli per aconseguir colors intensos i amb transicions suaus i, a més, es pot fer servir durant més temps perquè triga a assecar-se. No obstant això, també s’enfosqueix més ràpidament i és molt més susceptible als danys que hi pot causar la llum, en comparació amb altres sistemes. Així doncs, és possible que, en un procés artesanal i experimental com el d’elaborar pintures en aquella època, hi acabessin afegint rovell d’ou. Segons sembla, de fet, aquest additiu va aparèixer al segle VII a l’Àsia Central i, amb el pas dels anys, es va escampar pel nord d’Europa i va arribar a Itàlia durant el Renaixement.

Recreant la pintura renaixentista

En aquesta investigació, s’ha recreat el procés d’elaboració de la pintura amb rovell d’ou, aigua destil·lada, oli de lli i pigment, veient com afegir aquest primer ingredient produeix canvis molt importants en les seves propietats. D’entrada, els antioxidants del rovell fan que la pintura trigui més a oxidar-se. A més, però, el seu comportament i la seva viscositat també varien, fent-la més fàcil d’aplicar. De fet, fins i tot permetia fer més pintura amb menys pigment, una cosa molt valuosa en un moment en què alguns d’ells eren extraordinàriament cars. Així doncs, les raons per fer servir el rovell eren moltes, i resulta difícil pensar que els rastres de proteïna trobats a alguns quadres clàssics sigui accidental.

Més notícies
Leonardo da Vinci en un autoretrat fet durant la seva joventut
Da Vinci va avançar-se segles a Newton i Einstein en estudiar la gravetat
Descobreixen que va establir l'equivalència entre aquesta i l'aceleració i va calcular-ne la constant amb una gran precisió
El tractament de la llum de Monet i Turner s'inspirava, segons els investigadors, en les efectes de la contaminació de l'aire
La ‘boira’ dels quadres de Monet i Turner era pol·lució de l’aire
Un equip de científics afirma que el fum és l'origen d'aquest tret característic de la seva obra
Els avions podrien estalviar moltíssima energia en refrigeració gràcies a aquesta pintura que reflecteix un 98% de la llum solar
La pintura més blanca del món pot ajudar a combatre el canvi climàtic
Reflecteix un 98% de la llum solar, refredant les superfícies més de 4,5ºC
Fragment de la pintura trobada a Indonèsia
Descobreixen una pintura de 44.000 anys a Indonèsia
El dibuix, que és a una cova, mostra un grup de persones-animals caçant un búfal i podria ser la més antiga de la història que representa una escena

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa