Troben un interruptor molecular que controla les conductes addictives

El descobriment d’un interruptor molecular que controla els comportaments addictius i la resposta a les drogues ha aconseguit canviar la manera com uns ratolins reaccionen a la cocaïna. Un equip d’investigadors de la Sorbon (França) i la Universitat de Heidelberg (Alemanya) ha demostrat que la proteïna Npas4 regula el comportament de les neurones que modulen la conducta addictiva en aquests animals i que, si es redueix la seva quantitat, la resposta a les drogues és menor.

Segons l’estudi, publicat a ‘EMBO Reports’, la proteïna Npas4 és un regulador de la sensibilitat a les drogues, cosa que podria ajudar, en el futur, a desenvolupar nous tractaments per a humans. Aquest descobriment, a més, també remarca l’existència d’una base biològica per a les addiccions, com passa amb moltes altres malalties. La proteïna regula l’activitat elèctrica i l’estructura de les neurones i també els contactes entre elles. En reduir la seva presència, l’activitat neuronal també disminueix, i la resposta a les drogues és menor que si s’augmenta.

Ratolí en un laboratori | UB

El treball també demostra que la proteïna Npas4 té un mecanisme especial de regulació i només s’indueix si hi ha algun estímul que fa que la concentració de calci al nucli de les neurones creixi. Així, per exemple, l’activació dels receptors de la dopamina, un mecanisme que sovint s’ha relaciona amb el desenvolupament d’addicions, no fa que hi hagi més producció d’aquesta proteïna.

El mateix equip també ha aconseguit demostrar aquest procés en neurones humanes a partir de cèl·lules mare de manera que, pel que sembla, el cervell dels humans actua de la mateixa manera que el dels ratolins. A banda del que això suposa en la investigació del funcionament del cervell, també suposa una oportunitat per continuar investigant des del punt de vista purament mèdic. A cap i a la fi, veient com una disminució d’aquesta neurona fa que la resposta del cervell a les drogues sigui menor, podria ser que servís com a teràpia per a persones que pateixen addiccions.

Imatge d'arxiu del festival de Glastonbury | Wikimedia Commons