Un equip d’investigadors ha descobert centenars del que semblen virus gegants que viuen al sòl. En un article al servidor de prepublicació bioRxiv, els científics presenten les imatges que han obtingut en les seves anàlisis de mostres de terra que, afirmen, podrien ser només la punta de l’iceberg d’un món pràcticament desconegut per a nosaltres, el dels organismes de tipus víric que viuen al subsol.
Entre 10 i 50 vegades més grossos que els virus habituals
D’ençà que l’any 2003 es van descobrir els primers virus gegants, la investigació a través de material genètic obtingut de l’entorn ha permès descobrir-ne molts més, però fins ara no s’havia tingut una idea clara de com de diferents poden ser les seves estructures. L’únic que sabíem és, a través precisament de les dades genètiques, que aquests organismes, que són entre 10 i 50 vegades més grossos que els que cauen malalties en humans, no només són molt habituals sinó també molt abundants.

No obstant això, quedaven i queden moltes preguntes per respondre. No sabíem exactament què són aquests virus, què fan ni tampoc quins organismes infecten, i és per això que es va posar en marxa aquest treball, per mirar de respondre alguns d’aquests enigmes. Fent servir la microscopia electrònica, els investigadors van analitzar mig quilo de sòl per crear una galeria d’imatges de quina és la diversitat potencial dels virus gegants.
Tot un món per a descobrir
Tot i que els científics adverteixen que potser no són virus, perquè només n’han observat les formes i no se n’ha estudiat a fons el comportament, estan segurs que com a mínim moltes de les imatges corresponen a virus, sorprenents perquè tenen formes molt diferents i també perquè n’hi ha que tenen apèndixs, per bé que no se sap per a què deuen servir.
En qualsevol cas, haver descobert tot això en només una mostra és un exemple clar que, una vegada més, ens queda molt més per descobrir del nostre propi planeta del que acostumem a pensar.