Un paràsit ens podria mostrar els orígens dels organismes multicel·lulars

Un equip d’investigadors de la Universitat del País Basc ha anunciat el descobriment d’un paràsit que viu a l’aigua del mar i que podria ajudar-nos a descobrir els orígens de la vida multicel·lular al nostre planeta. Batejat Txikispora philomaios, pertany a una famiília molt antiga, i estudiar-ne l’ADN ens pot permetre entendre els canvis i adaptacions que van fer que els organismes unicel·lulars acabessin fent-se més grans i separant-se en animals i fongs.

El descobriment es va fer mentre l’investigador Ander Urrutia classificava paràsits unicel·lulars torbats en mostres d’aigua. Així és com va trobar-ne un de desconegut i que no encaixava en cap dels grups que s’havien identificat fins ara. Després d’anàlisis moleculars, va confirmar que era un organisme nou, i comparant-lo amb altres els investigadors van arribar a la conclusió que pertany a una línia molt antiga, propera al moment en què els animals i els fongs encara no s’havien diferenciat.

Ander Urrutia | Tere Ormazábal / EHU

Txikispora philomaios és, per tant, un dels primers animals, aparegut relativament poc després de l’ancestre comú de tots ells però abans que es desenvolupés la multicel·lularitat. Com que és un paràsit, a més, té algunes característiques genètiques que el diferencien de la resta d’animals, i això serà útil a l’hora de comprendre com va aparèixer la multicel·lularitat, com les cèl·lules van començar a comunicar-se entre elles, unir-se i especialitzar-se, un coneixement cabdal de la biologia més bàsica.

Així doncs, el Txikispora no només és una nova espècie sinó també una nova gens, una nova família, un nou ordre… i hi ha molt per investigar per saber si té parents vius i quin tipus d’organismes podria parasitar. Tot un camp enorme per descobrir i on caldrà fer molta feina però d’on, també, se’n poden aprendre moltíssimes coses, especialment sobre les primeres passes de la vida a la Terra, els nostres avantpassats més primitius. El descobriment ha estat publicat a la revista ‘Journal of Eukaryotic Microbiology’.

La formiga parasitada per un fong | Universitat Estatal d'Oregon