L’ús de microscopis d’alta resolució ha permès a un equip internacional d’investigadors descobrir que les neurones dels primats tenen una arquitectura diferent a la de la resta d’animals, específicament dels altres mamífers. En un article publicat a la revista ‘eLife’ els científics han demostrat que, en aquestes cèl·lules, hi ha una diferència específica que pot tenir avantatges evolutius: l’origen dels axons, responsables de la transmissió de les senyals elèctriques coneguts com a potencial d’acció.

Una arquitectura neuronal sorprenent

Fins ara es donava per sabut que els axons gairebé sempre sortien del cos cel·lular de les neurones. No obstant això, sembla que també poden originar de les dendrites, que reben i integren les senyals de les sinapsis. Gràcies a l’anàlisi de 34.000 neurones de molts tipus d’animals, especialment mamífers com ara rosegadors, porcs, gats, macacos i humans, s’ha pogut concloure que hi ha una diferència notable entre les dels primats i les dels altres mamífers.

Una neurona i els seus axons | Lichtman Lab/Harvard University/Connectomics Team/Google

La funció específica d’aquestes dendrites amb axons continua, però, sent un misteri. Normalment, les neurones integren les senyals excitatòries que hi arriben mitjançant un procés anomenat integració somatodentrítica. En aquests casos, les neurones són les encarregades de decidir si les senyals són prou potents i importants com per ser transmeses mitjançant els potencials d’acció, que les envien a altres neurones i altres zones del cervell.

Una diferència notable entre els primats i els altres animals

Les dendrites amb axons, doncs, es consideren privilegiades perquè poden provocar aquests potencials d’acció sense que faci falta la integració, és a dir, d’una manera directa. En els primats, però, aquesta configuració ha anat fent-se cada vegada menys habitual i, per tant, en tenim moltíssimes menys que no pas altres animals.

El per què del desenvolupament d’aquesta diferència en els cervells dels primats, però, i quin avantatge podria tenir en el processament de la informació, es desconeix, i podria ser objecte de futures investigacions que determinin el que podria ser una adaptació evolutiva que ha contribuït a la diferència que separa, sobretot pel que fa a la intel·ligència, els primats de la resta de simis i, especialment, de la immensa majoria dels altres animals.

Wikimedia Commons

Demostren que algunes esquizofrènies són d’origen autoimmune

Un estudi ha identificat un autoanticòs comú en alguns pacients d'aquest trastorn
El fenomen dels 'hikikomori' es va fer famós al Japó però afecta cada vegada més persones arreu del món | Universitat de Kyushu

Estudien les causes biològiques del fenomen ‘hikokomori’

Un equip d'investigadors ha trobat biomarcadors específics a la sang de les persones que es retiren de la vida social
Quan dormim, el cervell es repara i endreça la nostra memòria, creant les associacions indirectes que fem servir habitualment | D.P.

Descobreixen com construïm la memòria relacional mentre dormim