Una nova anàlisi del famós quadre ‘La ronda nocturna’ de Rembrandt ha permès descobrir un secret amagat sota la pintura i resoldre un dels grans misteris que envoltava l’obra, una de les grans obres mestres del segle XVII. Completat el 1642, aquest quadre de gran format mostra un grup de milicians neerlandesos reunits en una habitació, preparats per sortir a defensar la seva ciutat.
En una demostració de la mestria d’aquest gran artista del Barroc en l’ús de la llum i les ombres, els rostres i les mans dels protagonistes apareixen il·luminats mentre que els seus cossos i la habitació on són estan a la penombra, amagats. Sota seu, però, encara hi havia més coses amagades, tal com revela un equip d’investigadors en un article publicat a ‘Science Advances’: una capa plena de plom.
El misteri de l’absència de cola
Fins ara mai no s’havia combinat els raigs X i l’espectroscòpia amb la reconstrucció digital en 3D per estudiar ‘La ronda nocturna’, i fer-ho ha permès descobrir aquesta capa que es desconeixia fins ara però que resol un dels enigmes que envoltava aquesta pintura: l’absència d’una capa de cola que servia com a imprimació per al llenç.

Un alternativa per protegir el quadre de la humitat
Segons sembla, Rembrandt podria haver substituït aquesta tècnica, força emprada a la seva època, per una capa saturada amb plom, per tal de protegir millor l’obra de la humitat. Al cap i a la fi, el primer lloc on va ser penjada va ser al Kloveniersdoelen d’Amsterdam, el quarter general de la guàrdia cívica de la ciutat, en una paret davant d’una fila de finestres. Tot un exemple de com, a més d’un geni de la pintura, Rembrandt també s’atrevia a explorar noves possibilitats per plasmar el millor possible la seva visió.
Una gran operació de restauració i anàlisi
Aquest descobriment ha estat part d’un projecte de conservació i anàlisi anomenat ‘Operació Guàrdia Nocturna’, iniciat pel Rijksmuseum d’Amsterdam el 2019 i que té per objectiu restaurar i analitzar l’obra d’art, coneixent-la a fons i permetent que es mantingui en les millors condicions possibles durant molt més temps. En aquest marc, es van fer grans escàners i espectroscòpies de la pintura i, gràcies a això i a una mostra física minúscula, s’ha pogut reconstruir ‘La guàrdia nocturna’ en tres dimensions, capa a capa i amb tots els seus materials.