Detectats els dos terratrèmols més forts que s’han registrat mai a Mart

El sismòmetre que el mòdul des descens InSight de la NASA va col·locar a la superfície del planeta Mart ha registrat els dos sismes més intensos que s’han detectat mai al planeta. Aquests dos terratrèmols –martrèmols?–, d’una magnitud 4,2, són cinc vegades més intensos que el que tenia el rècord fins ara. Les dades recollides, a més, podrien aportar molta informació sobre les capes que hi ha sota la seva superfície, especialment al límit entre l’escorça i el mantell, tal com expliquen els mateixos investigadors del servei sísmic del mòdul InSight a través d’un article publicat a la revista ‘The Seismic Record’.

Buscant l’epicentre

Un equip d’investigadors van poder localitzar l’origen del primer terratrèmol, anomenat S0976a, al Valles Marineris, una gran formació geològica que és, de fet, una de les més distintives del planeta. En imatges obtingudes des de l’espai, ja s’havien observat falles i esllavissades que indicaven que hi podria haver activitat sísmica, però no ha estat fins ara que s’ha pogut confirmar del tot gràcies al fet que hi hagi hagut un terratrèmol.

La primera imatge que va transmetre la sonda InSight just després d’haver aterrat a la supefície de Mart | NASA

Dos sismes molt especials

Pel que fa a l’altre terratèmol, de magnitud 4,1 i que va tenir lloc 24 dies més tard, les seves característiques fan pensat que es va produir a molta més profunditat, però no se n’ha pogut determinar l’origen exacte més enllà del fet que, com l’altre, va tenir lloc al costat oposat del planeta roig. Aquest sisme, a més, que ha rebut el nom de S1000a, també té un altre rècord ja que, amb 94 minuts de durada, és el terratrèmol més llarg que s’ha registrat mai a Mart.

Tots dos sismes tenen, però, diferències importants que cal destacar. Segons sembla, el primer té una energia de baixa freqüència, com la majoria dels que s’havien detectat a l’altra banda del planeta, mentre que S1000a, amb un espectre molt més ample, resulta molt més sorprenent i espectacular. És per això que els investigadors pensen que pot ser molt més útil a l’hora d’estudiar i comprendre la sismologia marciana.

La 'flor' que el Curiosity ha trobat a la superfície de Mart | NASA