Els cotxes connectats són tot un malson per a la privacitat i la seguretat. Així ho alerta un nou estudi publicat fa poques setmanes per la Fundació Mozilla i de què es fa ressò la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Segons aquesta gran organització sense ànim de lucre, dedicada a la creació de programari lliure i a “mantenir l’elecció i la innovació a Internet”, són “terribles”, “la pitjor categoria oficial de productes per a la privacitat” que han revisat mai.
Què és un cotxe connectat?
Aquest informe, fruit de l’anàlisi de les polítiques de privacitat de 25 marques de cotxes connectats d’arreu del món, arriba en un moment on la flota d’aquests vehicles ja és de 300 milions i, segons la plataforma Statista, s’arribarà a 400 milions d’aquí a només dos anys, amb una previsió per al 2035 d’un augment del 114% respecte aquesta darrera xifra.

Què és, però, un ‘cotxe connectat’? Eduard Blasi, professor col·laborador dels Estudis de Dret i Ciència Política a la UOC, els defineix com aquells que “proporcionen accés a internet o a interactuar amb dispositius mòbils però també els que permeten comunicar-se amb altres vehicles, amb la infraestructura de trànsit o amb els vianants”.
Massa informació i que és compartida i venuda
Entre les dades que recullen dels usuaris, hi ha informació demogràfica i també d’altres molt més personals com l’origen ètnic o fins i tot sobre la seva vida sexual. L’estudi, de fet, conclou que en recopilen massa, que un 84% d’elles les comparteix o les ven i que un 92% dóna als conductors poc o cap control sobre elles. Totes elles suspenen però, si les ‘menys dolentes’ són Renault, Dacia i BMW, la que ha obtingut els pitjors resultats és Tesla.

Blasi apunta que les dades processades pels vehicles i combinades poden permetre establir “patrons de conducta” sobre la manera de conduir: la manera de frenar, d’accelerar, el desgast dels pneumàtics… Aquestes dades, “d’interès i rellevants per a la mateixa companyia”, “també hi podrien ser per a terceres empreses, com ara les asseguradores”, si el fabricant les hi vol cedir o vendre, amb o sense el permís del conductor i més o menys anonimitzades.
El problema, però, no s’acaba aquí. Alguns d’aquests vehicles també duen càmeres tant a l’interior com a l’exterior. “Dissenyades per a funcions de seguretat i comoditat, com la prevenció de distraccions o somnolència i l’assistència en emergències”, explica Eduard Blasi, també recullen “dades sobre els ocupants del vehicle i el seu comportament”.
Trobar un equilibri
És per això, i davant l’informe de Mozilla, que el professor subratlla la importància de trobar un equilibri efectiu entre la tecnologia i l’ètica en l’automoció. Això hauria de partir de dos principis cabdals: la “privacitat per defecte”, que cal garantir des d’un inici a l’usuari; i la “privacitat des del disseny”, és a dir, que els avenços es desenvolupin alhora que la normativa de protecció de dades. Així, els conductors tindrien un nivell màxim de garanties sobre les seves dades, compartint informació només de manera conscient i voluntària, i també un control ple sobre elles.

Recomanacions a l’hora d’adquirir un vehicle connectat
Mentre aquest equilibri no arriba, però, Blasi adverteix els conductors que tenen cotxes connectats han de tenir diverses coses presents. Principalment han de ser conscients del risc de conduir un vehicle que no només és “còmode i intel·ligent sinó també un recopilador de les nostres dades”.
Per això recomana revisar detalladament els termes i condicions i les galetes de les pàgines web i facilitar les dades i acceptar les funcionalitats que aportin un valor real. “Val la pena fer una doble revisió”, insisteix, i no acceptar cap terme ni condició que no s’entengui. “És fonamental”, diu, “qüestionar si certes dades són realment indispensables per als serveis que s’ofereixen” i, per tant, “evitar compartir informació que no sigui clara o sembli irrellevant”.
Si l’objectiu és reduir les tragèdies a les carreteres, conclou Eduard Blasi, no es pot assolir a costa de la privacitat dels usuaris. “S’ha de posar el focus en l’avenç i, sobretot, en la seguretat del conductor, però simultàniament s’ha de garantir que les seves dades personals no siguin compromeses o utilitzades indegudament”, acaba.