La pintura més blanca del món, certificada pels rècords Guinness, pot ser una eina molt útil en la lluita contra el canvi climàtic. En un article publicat a la revista ‘Cell Reports Physical Science’, els seus creadors, investigadors de la Universitat Purdue (Estats Units), han anunciat que han aconseguit fer-la amb una fòrmula nova més prima i lleugera, fent-la ideal per fer rebotar la calor de cotxes, trens o avions.
Una pintura que refreda i estalvia energia
Originalment, la pintura feia servir partícules de sulfat de bari i reflectia el 98,1% de la llum solar, cosa que feia que una superfície pintada amb ella estigués, sempre, més de 4,5ºC per sota de la temperatura ambient. Així doncs, pintar superfícies com ara façanes i sostres amb aquesta pintura refredaria els edificis i reduiria la necessitat de climatització i, per tant, la despesa energètica.

Moltes noves aplicacions
El problema és que, al principi, calia una capa gruixuda per aconseguir aquests beneficis, cosa que complicava el seu ús en aplicacions més precises. Els investigadors hi han treballat fins que ara, amb una pintura nanoporosa que conté nitrut de bor hexagonal, s’ha aconseguit gairebé la mateixa reflectivitat, un 97,9%, amb una capa de pintura de només 150 micròmetres. A més, com que conté buits, és altament porosa, fent que sigui menys densa i que, juntament amb la capa prima, fa que pesi un 80% menys que la pintura original.
Gràcies a tot plegat, les seves opcions s’ús s’han multiplicat, ja que es podria fer servir per refredar l’exterior d’avions, cotxes o trens, per exemple, fent que haguessin de fer servir molt menys l’aire condicionat i estalviessin moltíssima energia. La pintura, de fet, fins i tot es podria fer servir en naus espacials. De moment, però, encara no ha estat comercialitzada, per bé que els seus creadors esperen que ho sigui ben aviat.