Els desplaçaments en jet privat per anar a la cimera climàtica COP27 que se celebra a Xarm el-Xeikh, a Egipte, han aixecat moltes crítiques per la petjada de carboni que suposen. És per això que la cadena britànica BBC ha calculat quin és exactament l’impacte en el canvi climàtic de tots aquests viatges en avions amb molt pocs passatgers, en un moment on els activistes pel clima, a més d’atacar obres d’art a museus d’arreu del món, també aturen aquests aparells, com va passar fa pocs dies a l’aeroport Schipol d’Amsterdam, als Països Baixos.
Més d’un centenar de jets privats
Segons les dades obtingudes de FlightRadar24, entre el 4 i el 6 de novembre van aterrar 36 jets privats a Xarm el-Xeikh i 64 més van anar a el Caire, 24 dels quals venien d’aquest famós balneari al mig del desert. Pel que fa a la procedència, nou venien del Regne Unit, d’altres d’Itàlia, França, Països Baixos i diversos països europeus, i dos dels Estats Units, des d’Atlanta i Washington.

La web, a més, afirma que hi podria haver hagut més avions privats però que, a causa de la cobertura limitada a la zona, no es van poder seguir. No obstant això, sembla que el 2021, a la cimera COP26 de Glasgow, hi van anar més avions privats. L’explicació podria ser que, aquesta vegada, hi ha hagut menys líders mundials presents a la trobada.
Com calcular les emissions d’un d’aquests vols
La crema de combustible per propulsar els avions produeix gasos d’efecte hivernacle a una quantitat per quilòmetre força més alta que la de cap altre mitjà de transport. Això, però, varia en funció de la mida de l’aparell, l’eficiència dels motors i els passatgers que transporta. Tot plegat fa que, en general, un jet privat emeti més carboni per passatger que un vol comercial.

Segons la BBC, l’avió més emprat per anar a la COP27 ha estat el Gulfstream G650, que fa servir uns 1.900 litres de combustible per hora de vol. Així, per anar d’Amsterdam a Xarm el-Xeikh, per exemple, són cinc hores de vol, amb un consum de gairebé 9.500 litres. Si bé cada litre consumit emet 2,5kg de CO2 –un total de gairebé 24 tones en aquest cas–, es recomana multiplicar la xifra per 1,9 per reflectir les emissions que no són de CO2 i que també augmenten l’efecte hivernacle.
Així doncs, amb una capacitat de 15 persones, un avió com aquest hauria emès l’equivalent a 45,3 tones de CO2 per passatger, sense comptar, és clar, amb les emissions derivades de la seva fabricació. La BBC afirma que, si els delegats haguessin fet el mateix viatge en un avió comercial, ni que fos en classe premium les emissions haurien estat de mitja tona per persona.

Una ‘inversió’ per aconseguir grans acords
La Unitat d’Intel·ligència d’Energia i Clima, una organització independent d’assessorament al Regne Unit, ha dit en declaracions a la BBC que centrar-se en els avions dels líders mundials, però, és un error ja que “les emissions són negligibles en comparació amb l’impacte de les decisions i els compromisos” que es duran a terme a la COP27. “Si vols que les emissions baixin”, han conclòs, “vols tenir líders a la sala i mitjan, científics i inversors fent les preguntes importants”.