Que les estàtues i escultures de l’Antiga Grècia no eren originalment blanques, com no ho eren els seus edificis, és ben sabut. Ara, però, un equip d’investigadors del Museu Britànic i el King’s College de Londres (Anglaterra) han anunciat, en un article publicat a ‘Antiquity’, que han trobat restes de la pintura original que cobria les escultures del Partenó o, si més no, de la part que no és a Atenes sinó a l’esmentat museu. Gràcies a un nou estudi, doncs, ara podem saber més dels motius i dissenys que cobrien aquestes obres d’art de fa gairebé 2.500 anys.

L'anàlisi de les peces ha permès identificar restes d'un color concret | Museu Britànic
L’anàlisi de les peces ha permès identificar restes d’un color concret | Museu Britànic

Una tècnica per a detectar el ‘blau egipci’

Fent servir una tècnica no invasiva, els investigadors han detectat restes de pintura a 11 de les 17 estàtues analitzades i fins i tot a una part dels famosos frisos del Partenó, encara que el color hagi desaparegut del tot després de milers d’anys exposades als elements. De fet, fins i tot els treballs de neteja i restauració de les peces, que s’han fet diverses vegades al llarg dels segles, podrien haver-la eliminat del tot.

El 2007 es va inventar una tècnica basada en l’ús d’infraroigs per detectar restes de pintura que no es poden observar a simple vista. Així, un pigment concret conegut com el ‘blau egipci’, molt popular a l’època i alhora molt car i un signe de distinció, apareix brillant en exposar-lo a la llum vermella. En aquest nou estudi, el color s’ha trobat a diverses parts del marbre i, en comparació amb altres obres, s’ha mirat d’establir quins patrons seguien.

Els investigadors, a ull nu, també han descobert un altre color de què només se sabia l'existència pels textos | Museu Britànic
Els investigadors, a ull nu, també han descobert un altre color de què només se sabia l’existència pels textos | Museu Britànic

Un color que només es coneixia pels textos antics

L’ull humà, a més, també ha permès detectar un color porpra que ha estat batejat com a ‘porpra Partenó’ i que és especial perquè no està fet de la manera com s’aconseguia aquest color tradicionalment, a partir de marisc. Si ho hagués estat, hauria aparegut en les fluorescències amb raigs X però no ho va fer. És possible, doncs, que aquest color sigui un porpra misteriós que apareix en alguns textos antics però els ingredients del qual no es van divulgar mai perquè es considerava que era massa valuós.

Amb tot això, es pot saber molt més de com eren aquelles escultures i frisos en el moment de ser creats, per bé que encara no podem fer suposicions exactes de quin aspecte tenien.

Més notícies
Autoritat d'Antiguitats de Jordània
Descobreixen escultures de cares de fa 9.000 anys al desert de Jordània
És un descobriment arqueològic molt important, ja que podrien ser les estàtues d'aquesta mida més antigues del món
Les pintures i estàtues de les coves de la Ruta de la Seda corren el risc de desaparèixer en molt poc temps | Greenpeace
El canvi climàtic amenaça els antics murals budistes de la Ruta de la Seda
Van ser fets al segle IV i, fins ara, havien aguantat guerres, terratrèmols i tempestes de sorra
En algunes èpoques de l'Antiga Grècia els casaments intrafamiliars havien estat extraordinàriament habituals
L’ADN revela que a parts de l’Antiga Grècia s’animava els cosins a casar-se
Tant a Creta com a Micenes hi havia casaments intrafamiliars de manera habitual, un fet poc corrent
El sector nord de la ciutat grega d'Empúries, on s'aprecien l'esperó rocallós i tot el penya-segat de l'antiga façana litoral | MAC-Empúries
Troben per primer cop una cuina grega a Empúries
Els arqueòlegs també han aconseguit mostrar el penya-segat on hi havia la ciutat i l'esperó de roca que protegia el primer port

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa