Un equip d’investigadors ha mesurat com d’esfèrics són els electrons. En un article publicat a ‘Science’, els científics afirmen que són extremadament rodons, un resultat que fa encara més estrany el misteri de per què, a l’univers, hi ha més matèria que antimatèria. Si els electrons haguessin tingut alguna asimetria en la distribució de la seva càrrega elèctrica, podria voler dir que també n’hi ha alguna a les lleis de la natura, cosa que podria explicar aquesta diferència.

Una mesura extraordinàriament precisa

La mesura que s’ha fet és el doble de precisa que la millor que s’havia fet fins ara i ho és tant que, si l’electró fos de la mida de la Terra, qualsevol asimetria que hi hagués hauria de ser més petita que un àtom. Això s’ha aconseguit fixant-se en si els electrons pivotaven en un camp elèctric. Si no ho fossin, un camp elèctric tindria efectes sobre ells. Es va fer buscant canvis en els nivells d’energia de molècules carregades de fluorur de hafni, que hauria tingut nivells d’energia diferents si els electrons no haguessin estat esfèrics. Com que ho són, però, no se’n va detectar cap.

El Petit Núvol de Magallanes té unes condicions molt semblants a les de l'univers primigeni | NASA
A l’univers hi hauria d’haver tanta antimatèria com matèria però, en canvi, no és així | NASA

Investigant una anomalia que fa trontollar les lleis de la física

Tot i que els electrons són bàsicament un punt, sense una forma ni una mida definides, en la teoria quàntica de camps poden ser imaginats com envoltats per partícules temporals que apareixen i desapareixen, donant-los un ‘halo’ esfèric de càrrega elèctrica. Si no fos així, podria ser una resposta a per què l’univers està desequilibrat, però sembla que de moment no es podrà resoldre l’enigma.

Segons les teories actuals, el Big Bang hauria d’haver creat la mateixa quantitat de matèria i antimatèria, ja que són imatges especulars l’una de l’altra, amb càrregues elèctriques oposades. En canvi, la matèria és molt més habitual. És per això que alguns científics han proposat que hi ha algunes partícules subatòmiques que han decantat la balança però, si existissin, apareixerien momentàniament al voltant dels electrons, fent-los deixar de ser ‘esfèrics’. De moment, però, sembla que no és així, de manera que la recerca haurà de continuar.

Més notícies
Aquest tipus d'explosions són molt rares i desafien la comprensió dels astrònoms | Universitat de Sheffield
Una explosió plana a l’espai desafia la comprensió dels científics
S'ha detectat a 180 milions d'anys-llum i segons els models actuals hauria de ser impossible
Aquesta tecnologia permet crear processadors molt més petits i eficients | Universitat de Tel Aviv
Una nova tecnologia permet emmagatzemar informació en només dos àtoms de gruix
S'espera que millori l'eficiència dels aparells electrònics i acceleri el procés de lectura d'informació molt més enllà del que imaginem
Representació artítica d'un púlsar| Kevin McGill
Els púlsars podrien alimentar els raigs còsmics més potents de l’univers
El seu entorn magnetitzat és ideal perquè les partícules es carreguin amb quantitats extremes d'energia
Els bosons de Majorana | Darthmouth University
El descobriment dels ‘mitjos fotons’ pot canviar com entenem la llum
Aquest avenç permet treure una mica més l'entrellat dels fonaments de la física

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa