El descobriment dels ‘mitjos fotons’ pot canviar com entenem la llum

Fa pràcticament un segle que, gràcies a la feina del físic italià Ettore Majorana, es va descobrir que els electrons es podien dividir en dos. Ara, en un avenç importantíssim en física, un equip d’investigadors de la Universitat de Dartmouth, als Estats Units, ha predit que els fotons, les partícules de la llum, també poden dividir-se en dos.

Aquesta teoria revolucionària, publicada a la revista ‘Physical Review Letters’, suposaria l’existència d’una partícula que no es pensava que pogués existir i pot tenir implicacions importants en la comprensió dels components fonamentals de l’Univers. Batejada com a “bosó de Majorana”, pot canviar la manera com entenem la mateixa existència de la llum.

Segons els físics que han elaborat aquesta teoria, les dues meitats dels fotons funcionarien d’una manera comparable als estats físics de la matèria. Si l’aigua és aigua tant si és vapor com si és gel, amb bosons de Majorana passaria el mateix, tot i que es poden descriure i poden funcionar com a unitats separades. Així, en realitat, un fotó és la suma de dues meitats, i fins i tot s’ha identificat en quines condicions es podrien aïllar.

Un tub de fotons | Thomas Hawk / Flickr

Tot i així, és clar, encara cal confirmar-ne l’existència a través d’un experiment que mostri les dues meitats dels fotons. A diferència del bosó de Higgs, que va ser descobert gràcies a aparelles gegantins, detectar els bosons de Majorana es podria fer en molt menys espai i, fins i tot, amb tecnologies que o bé ja existeixen o s’estan desenvolupant.

Així doncs, haurem d’estar atents per veure si, finalment, aquesta teoria revolucionària es confirma. Si ho fes, la física de partícules hauria fet encara un altre avenç. Un que fa que els físics siguin més a prop de comprendre els principis fonamentals de l’Univers i tot el que conté per bé que, per a la majoria, només fa més complicat que ens ho imaginem.