Un equip d’enginyers químics de la Universitat de Califòrnia – Riverside, als Estats Units, ha anunciat que ha inventat un combustible a prova d’incendis. Tal com expliquen en un article publicat al ‘Journal of the American Chemical Society’, no reacciona a les flames i només s’encén si s’hi aplica un corrent elèctric, de manera que és molt més segur que els que es fan servir actualment, especialment de cara als accidents que es poden produir durant l’emmagatzematge o el transport.

El problema dels vapors

Quan un combustible crema, de fet, no ho fa el líquid en sí sinó les molècules volàtils que hi ha damunt seu, és a dir, els vapors, que s’encenen en contacte amb la flama i l’oxigen. Eliminar l’oxigen apaga el foc molt ràpidament, però això és molt difícil d’aconseguir fora d’un motor. És per això que els autors d’aquest estudi van pensar en com controlar els vapors per tenir la clau de si un combustible crema o no crema en qualsevol situació.

Fa 430 milions d'anys, un incendi va calcinar un bosc de bolets gegants | Rawpixel
Les flames es poden encendre i apagar amb electricitat | Rawpixel

Un interruptor per a la combustió

Així és com van acabar creant aquest nou combustible, un líquid iònic que és una forma de sal líquida. al laboratori, en van modificar la fórmula, canviant el clor per perclorat, i van fer servir un encenedor per veure si cremava. No va passar res. Després, en canvi, li van aplicar un corrent elèctric i la flama i sí que es va encendre, però s’apagava tan bon punt s’aturava el pas d’electricitat.

El secret és que els vapors només es generen en presència de corrent elèctric i, per tant, es pot tenir literalment un interruptor que activi i desactivi la combustió fins i tot si la flama és present tota l’estona. Com més alt el voltatge, més grosses les flames i, per tant, més generació d’energia, de la mateixa manera com funcionaria l’accelerador d’un vehicle.

Una idea que pot tenir molt de futur

En teoria, una combustible iònic líquid com aquest es podria fer servir en qualsevol motor. No obstant això, abans caldrà resoldre unes quantes preguntes, provar-lo en diversos tipus d’aparells i també determinar exactament quina seria la seva eficiència. Un gran avantatge, però, és que el combustible iònic es pot barrejar amb combustible convencional i continua sense ser inflamable. Caldria veure, però, quines haurien de ser les proporcions correctes per aconseguir l’efecte desitjat.

Més notícies
Central tèrmica de carbó a la Xina, el país que més fa servir aquest combustible fòssil
Els combustibles fòssils van generar el 82% de l’energia global el 2022
Un nou informe mostra com de lluny som d'aconseguir la neutralitat en carboni i evitar una catàstrofe
Omplir el dipòsit és cada cop més car i, segons un professor d'economia política, ho hauria de ser encara més per poder reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle | Pxhere
El pas a les renovables només es produirà si el combustible continua car
Un expert considera la situació actual positiva pel planeta i anima a fer-la permanent
La planta solar de fabricació de combustible ha estat desenvolupada a Suïssa i construïda a Madrid | IMDEA Energy
Dissenyen una torre que produeix combustible d’avió amb energia solar
Aquest avenç podria ajudar molt a reduir la petjada de carboni del sector
Avió a l'aeroport de Barajas | ACN
Combustible d’avió d’origen vegetal per reduir les emissions un 68%
El fuel està basat en una varietat de la planta de la mostassa

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa