El James Webb observa dues de les primeres galàxies de l’univers

El Telescopi Espacial James Webb ens permet observar dues de les primeres galàxies que van existir a l’univers. Ja formades només entre 350 i 450 milions d’anys després del Big Bang –que va tenir lloc fa gairebé 14.000 milions d’anys–, van ser detectades durant l’estiu, en algunes de les primeres observacions en infraroigs que va fer el nou observatori espacial de la NASA, l’Agència Espacial Europea (ESA) i l’Agència Espacial Canadenca (CSA). No ha estat fins ara però, que els resultats del seu estudi han estat presentats a la revista ‘The Astrophysical Journal Letters’.

50 milions d’anys més antiga que la que tenia el rècord fins ara

La més antiga, doncs, anomenada GLASS-z12, ja existia només 350 milions d’anys després del Big Bang, superant la més antiga que s’havia vist mai fins ara, coneguda com a GN-z11, que existia 50 milions d’anys més tard i que va ser observada l’any 2016 per l’antecessor del James Webb, el Telescopi Espacial Hubble. El nou observatori, amb el seu potentíssim espectrògraf que pot captar llum a l’espectre de llum infraroig, permet mirar encara més enrere en el temps.

El Telescopi Espacial James Webb és capaç de veure amb un detall inèdit coses que van passar durant els primers temps de l'univers | NASA / ESA / CSA
El Telescopi Espacial James Webb és capaç de veure amb un detall inèdit coses que van passar durant els primers temps de l’univers | NASA / ESA / CSA

Sorpreses inesperades

De fet, les observacions del James Webb han fet que els científics s’adonessin que hi ha moltes més galàxies llunyanes de les que s’esperaven, cosa que indica que es van formar més aviat i més ràpid del que es pensava fins ara. Així, només uns quants centenars de milions d’anys després del Big Bang, ja n’hi havia moltes.

En el cas d’aquestes dues, eren molt més petites que la Via Làctia, però brillen molt i van formar estrelles molt ràpidament. Segons aquests darrers descobriments, les primeres es podrien haver format només 100 milions d’anys després del Big Bang, cosa que contradiria les teories actuals.

Reproducció artística del Telescopi Espacial James Webb | NASA

Observacions que desafien les teories actuals

En comptes d’un univers caòtic, els astrònoms han trobat dues galàxies ordenades i que sembla que o bé tenen moltes estrelles de poca massa o potser molt poques però extremadament brillants. En aquest segon cas, podrien ser estrelles de Població III, de què només se sospita l’existència perquè podrien haver estat les primeres a existir i no se n’ha trobat mai cap. En aquest cas, estarien fetes només d’hidrogen i heli i serien extraordinàriament calentes i brillants.

Gràcies al James Webb, doncs, s’estan començant a fer grans descobriments. I si en aquest cas les galàxies només eren una mica per sobre de les capacitats d’observació del Telescopi Espacial Hubble, el potencial complet del seu successor podria donar-nos encara moltes més sorpreses que fins ara.

Aquesta imatge correspon a un fragment petitíssim del cel nocturn, tot un exemple del que pot arribar a fer el Telescopi Espacial James Webb | NASA, ESA, CSA, STScI