Dos equips d’astrònoms enviaran missatges a l’espai amb la nostra ubicació

Durant gairebé un segle, els astrònoms d’arreu del món han buscat senyals de ràdio o òptiques que indiquessin l’existència d’intel·ligències extraterrestres, un camp d’estudi que es coneix com a SETI. Ara, però, dos equips d’investigadors volen fer el contrari: enviar a l’espai un missatge amb la localització de la Terra i esperar que una civilització alienígena el trobi. Si això és o no una bona idea, però, continua sent motiu de debat.

Una recerca molt complicada

El profesor d’Astronomia Chris Impey, de la Universitat d’Arizona (Estats Units) en parla a un article publicat a ‘The Conversation’. La majoria de científics creuen que, d’entre els 300 milions de móns potencialment habitables de la nostra galàxia, n’hi ha d’haver algun amb vida. Molts fins i tot, creuen que hi ha probabilitats que hagin desenvolupat intel·ligència i tecnologia. I no obstant això, no n’hem sentit mai res.

És per això que molts han pensat que podríem ser nosaltres qui sortíssim a buscar aquests possibles veïns còsmics. Els intents més coneguts són l’enviament de les sondes Pioneer 10 i Voyager 1 i 2 fora del sistema solar, amb símbols i informació sobre el nostre planeta i nosaltres. Això, però, és com llençar un missatge en una ampolla a l’oceà.

El telescopi d'Arecibo en una imatge recent | NSF
El tristament desaparegut radiotelescopi d’Arecibo | NSF

Parlar en comptes d’escoltar

En aquest sentit, l’enviament de missatges de ràdio és molt més efectiu i, de fet, no és nou, ja que el primer cop que es va fer va ser des del radiotelescopi d’Arecibo, a Puerto Rico, el 1974. Això, és clar, sense tenir en compte les nostres senyals d’emissions de televisió i ràdio, que fa un segle que viatgen per l’espai i que, a hores d’ara, deuen haver arribat a milions d’estrelles.

Ara, doncs, uns astrònoms volen repetir l’experiència d’Arecibo però multiplicant-ne l’abast gràcies als coneixements i la tecnologia que hi ha disponibles a dia d’avui. En primer lloc, uns d’ells enviaran el missatge des del radiotelescopi més gran del món, situat a la Xina i que té 500 metres de diàmetre. Des d’allà, enviaran una sèrie de polsos de ràdio, com si fos un codi binari.

El seu contingut serà molt extens, de números primers i operadors matemàtics a la bioquímica de la vida, com som els humans, l’ubicació de la Terra o una marca de temps perquè, si algú rep el missatge, pugui saber quan es va enviar. Pel que fa a l’objectiu, s’enviarà a un grup de milions d’estrelles a prop del centre de la Via Làctia, a entre 10.000 i 20.000 anys-llum de distància, per maximitzar les probabilitats que algú el senti.

L’altre intent de contacte es dirigirà a una sola estrella molt més propera, l’anomenada TRAPPIST-1, que té tres planetes que podrien ser habitables i que es troba a “només” 39 anys-llum de distància.

Imatge de l'espai profund captada pel telescopi espacial Hubble | NASA
Qui pot captar els nostres missatges i com reaccionarà? Aquesta és la gran preocupació | NASA

Preocupació per qui pugui trobar-nos

En tots dos casos, però, les preguntes que provoquen aquests projectes són les mateixes. Primer de tot, recorda Impey, qui parla per la Terra? No hi ha hagut cap consulta sobre quin tipus d’informació hauríem d’enviar a l’espai, una decisió que ha pres un petit grup de científics cada vegada que s’ha fet. En segon lloc, pot ser que ens sentin, sí, però qui ho farà? El mateix professor cita el físic Stephen Hawking, que havia advertit molt cops del perill de trobar una civilització alienígena amb una tecnologia superior a la nostra. Amb els mitjans i la localització del nostre planeta, ens podrien conquerir, esclavitzar o destruir.

També hi ha, és clar, qui creu que una civilització realment avançada ja sabria que som aquí i que, per tant, no cal alarmar-nos. En qualsevol cas, i mentre no hi hagi cap tipus de regulació, aquest tipus d’experiments continuaran, sense preocupar-se per les conseqüències que podrien tenir si, en algun moment, el missatge fos rebut.

Dolichogenidea xenomorph
Descoberta una vespa que es comporta com els Aliens
L'espècie, descoberta per una estudiant, ha estat batejada com a Xenomorph pel seu cicle parasític de vida, molt semblant al de les terrorífiques criatures del cinema
James Corden entrevistant Barack Obama per via telemàtica | CBS
Obama, sobre els vídeos d’OVNIs: “No sabem exactament què són”
La Via Làctia podria ser la llar de 36 espècies alienígenes intel·ligents, segons un estudi
Els mateixos responsables del càlcul també afirmen que, a causa del temps i la distància, podria ser que mai no hi entrem en contacte ni descobrim que havien existit en el passat
Recreació d'un asteroide aproximant-se a la Terra.
Un científic afirma que races alienígenes podrien haver espiat la Terra des de l’espai