La plataforma de vídeos YouTube ha presentat una nova eina d’intel·ligència artificial (IA) que imita la veu i l’estil d’estrelles mundials del pop. Anomenada Dream Track, permet que els usuaris creïn cançons curtes descrivint-li les qualitats, com ara el contingut de la lletra i l’estat d’ànim que ha de transmetre. A hores d’ara, disposa de la veu de nou artistes que han acceptat ser ‘clonats’ pel programa, inclosos Charli XCX, T-Pain, Demi Lovato o John Legent.
De moment l’eina ha estat posada a l’abast d’un centenar de creadors dels Estats Units, que només la poden fer servir per a crear fons musicals per als seus ‘YouTube Shorts’, la plataforma creada per YouTube com per rivalitzar amb TikTok. L’empresa, a més, també ha presentat dos vídeos de mostra creats amb Dream Track, amb imitacions de Charlie Puth i T-Pain que han estat considerades acceptables però clarament inferiors a les originals, amb un estil semblant i amb lletres fluixes però que segueixen la línia dels artistes en qüestió.
La dicotomia de la indústria davant la IA
Segons YouTube, aquesta eina servirà per a provar, aprendre, aconseguir valoracions i escoltar noves idees tant dels artistes que la facin servir com de l’audiència. Així, en aquesta primera fase s’explorarà com la tecnologia pot crear connexions més profundes entre artistes, creadors i fans. Alhora, Dream Track arriba alhora que YouTube ha anunciat que començarà a alertar l’audiència quan mirin vídeos fets amb IA i també que permetrà reclamar la retirada de vídeos on la IA sigui emprada per a imitar una persona reconeixible.
Així doncs, la companyia, propietat de Google, mostra clarament la dicotomia del debat sobre la IA en la creació, retallant-ne l’ús per una banda però encoratjant-lo –amb permís de les persones imitades– per l’altre. No obstant això, l’ús de material amb drets d’autor per a entrenar models d’intel·ligència artificial és un problema conegut i que, fins i tot, ha motivat grans demandes per part, per exemple, d’escriptors.