Aconseguir que el transport urbà i els desplaçaments siguin alhora eficients i sostenibles és un dels grans reptes del futur, tant a nivell polític com tecnològic. Els darrers temps han aparegut “nous” models de transport, com els vehicles compartits, que poden respondre aquesta demanda però generen reptes operatius: quants aparcaments calen per a aquests vehicles, quines són les rutes més adients…

La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ha posat en marxa un nou projecte, [email protected], que vol trobar solucions eficients pel transport compartit a Barcelona, dissenyant una nova família d’algoristes intel·ligents que processin dades a gran velocitat i prenguin decisions en temps real.

intel·ligència artificial  | Cedida

Una presa de decisions eficient pot “estalviar temps als ciutadans, reduir el consum d’energia i augmentar la seguretat i el benestar social”, explica Ángel A. Juan, catredràtic i coordinador del projecte, on a més de la UOC participen la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Politècnica de València, l’empresa italiana Spindox Labs, l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació “la Caixa”.

Una ciutat com Barcelona produeix moltíssima informació en temps real, provinent de sensors, càmeres i altes dispositius a vehicles i infraestructures i que estan connectats a tavés d’internet. Analitzant aquestes dades, recollides per la iniciativa Open Data BCN de l’Ajuntament, es podrà començar per fer servir l’aprenentatge automàtic per “identificar patrons de mobilitat i demandes dels ciutadans”, apunta Juan.

Foto d'arxiu de cotxes i motos circulant a Barcelona  | Europa Press
Foto d’arxiu de cotxes i motos circulant a Barcelona | Europa Press

Amb aquestes conclusions, el projecte podrà desenvolupar algoritmes que optimitzin en temps real les pràctiques de transport compartit, sigui la part compartida el vehicle o el trajecte. “Coordinar els fluxos de trànsit de tants vehicles” i en un entorn on “les condicions de trànsit o ambientals canvien contínuament” és “altament complex”, reconeix el coordinador del projecte. Les decisions, afegeix, que han de ser “eficients i ràpides alhora”, no permeten fer servir mètodes tradicionals ni temps de computació alts. Per tant, els algoritmes àgils són determinants, permetent “la reoptimització contínua i en temps real”.

Per validar els resultats, els investigadors crearan una plataforma de simulació de trànsit “el més realista possible” i amb Barcelona com a model. Així, es “proporcionarà informació als responsables de la formulació de polítiques, els socis industrials i les parts interessades” per saber com coordinar aquests transport compartits, tenint en compte “dimensinos econòmiques, de sostenibilitat ambiental i social”, resumeix l’investigador. El desenvolupament del simulador el liderarà Spindox Labs, en una aposta per la col·laboració entre universitat i empresa.

Imatge d'arxiu de cotxes circulant a Barcelona.  | ACN (Josep Ramon Torné)
Imatge d’arxiu de cotxes circulant a Barcelona. | ACN (Josep Ramon Torné)

Segons les previsions el projecte acabarà a mitjan 2023 i es durà a terme seguint una política de ciència oberta, posnt a disposició de tothom els resultats, conceptes, algoritmes i fins la plataforma de simulació de trànsit perquè qui ho vulgui pugui provar nous models de mobilitat. “El coneixement que generem a les universitats i centres de recerca”, conclou Juan, “ha de servir perquè les empreses del sector i organitzacions com l’Ajuntament de Barcelona puguin oferir els millors serveis als ciutadans”. Així, un dels objectius del projecte és “exportar” els resultats i aprenentatges a altres ciutats de l’Estat i d’Europa.

Nou comentari