MonPlaneta
Un dels caps de la Fórmula 1 aposta per l’hidrogen com a combustible del futur de la competició
  • CA

Els cotxes amb motor d’hidrogen podrien ser el futur de la Fórmula 1, segons afirma Ross Brawn. El director tècnic i d’esports de motor de Formula One Management, en declaracions a la BBC, recorda que la sostenibilitat s’ha convertit en un dels objectius més importants per a la competició, que s’ha compromès a ser neutral en carboni el 2030 i que ha fet passes molt importants. “Potser l’hidrogen és el camí que pot tenir la Fórmula 1 on mantenim el soroll, mantenim l’emoció però trobem una solució diferent”, va explicar l’enginyer, que durant la seva carrera ha estat darrere de vuit títols mundials de constructors i vuit de pilots, set dels quals per a Michael Schumacher, primer amb Benetton i després amb la Scuderia Ferrari. És per això, afirma, que l’adopció del vehicle elèctric està descartada.

La F1 té un programa de sostenibilitat d’una ambició a què no arriba pràcticament cap altre esport majoritari. El 2019, quan van anunciar el seu objectiu de ser neutre en carboni el 2030, van definir metes concretes com ara l’impacte zero dels cotxes, logística i viatges ultraeficients i amb emissions entre zero i baixes, oficines, instal·lacions i fàbriques que funcionin amb 100% d’energia renovable i posar en marxa programes de captura i compensació d’emissions de CO2 d’alta qualitat. De fet, fins ara ha reduït les persones i el material que viatgen a cada cursa en aproximadament un terç, així com també l’equip de mitjans tant propi com aliè. Això, però, no els ha estalviat crítiques perquè molts dels seus esforços encara es basin en la compensació de les seves emissions i no en la reducció.

Ross Brawn | Wikimedia Commons
Ross Brawn | Wikimedia Commons

Ross Brawn, és clar, n’és conscient i sap que la F1 pot tenir un paper molt important en l’actitud dels fans del motor envers la sostenibilitat i la lluita pel canvi climàtic. Ara mateix, però, no tenen intenció de canviar els motors híbrids que fan servir actualment, perquè “has d’engrescar els fans i la raó per la que venen és perquè volen veure grans cotxes i grans pilots lluitant”. “Tenim una cursa d’una hora i mitja, tenim cotxes de 1.000 cavalls, som el cim de l’esport de motor”, va afirmar Brawn, que va afegir que “no pots tenir-ho sense combustibles fòssils”. A més, va remarcar, els motors híbrids d’alta tecnologia que fan servir a la F1 des de 2014 són entre els més eficients que s’han fabricat mai, i les normes de la competició ja obliguen a fer servir com a mínim un 10% de biocombustible, una proporció que s’espera que augmenti.

Les coses, doncs, sembla que estan canviant a la F1. Honda, per exemple, que proveeix de motors l’equip Red Bull, ha anunciat que es retirarà de la competició per concentrar la seva investigació en tecnologies lliures d’emissions de carboni. El repte per a la competició, doncs, és gran, especialment tenint en compte que té uns requisits que un vehicle elèctric és possible que no pugui donar mai: 90 minuts amb unes velocitats i acceleracions enormes. La pressió, però, és cada cop més gran.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa