Un taxi aeri elèctric, alternativa sostenible per a trajectes curts

És la proposta de la startup catalana AAM, que afirma que cada usuari podria estalviar 200-300 hores de viatge anuals

Un taxi volador, alimentat amb energia elèctrica i que pot arribar a una velocitat màxima de 300 quilòmetres per hora. Aquesta es la proposta de mobilitat alternativa, eficient i sostenible que presenta la startup catalana Advanced Air Mobility (AAM), que fa sis anys que hi treballa i que, ara, ha creat un prototip d’aquest vehicle, que podria estalviar moltíssim temps en trajectes urbans i interurbans. Tant, que calculen que cada usuari guanyaria entre 200 i 300 hores anuals.

AAM va presentar aquest projecte el passat primer d’octubre en el marc d’un dels programes d’ACCIÓ, que potencia el desenvolupament d’idees, projectes i empreses amb potencial disruptiu i que podrien, a la llarga, transformar la societat. Segons van explica des de la mateixa startup, cadascun d’aquests aerotaxis costaria uns 200.000€ i el preu d’un viatge seria semblant al que costaria un taxi tradicional, amb la tarifa establerta segons els minuts de vol en comptes dels quilòmetres recorreguts. El CEO de l’empresa, Aitor Martín, va afirmar durant la presentació que la idea del seu taxi volador elèctric vol “canviar el concepte de ciutat” canviant com entenem la mobilitat. Entrant en el que anomena “la dimensió de l’espai aire”, s’eliminen tant el trànsit com altres obstacles i s’aconsegueix optimitzar el temps de desplaçament, una idea que, com ha mostrat sovint la ciència-ficció, només és així fins que tothom prova de fer el mateix.

Prototip d'aerotaxi elèctric d'AAM | ACN
Prototip d’aerotaxi elèctric d’AAM | ACN

Pel que fa al vehicle en sí, 100% elèctric, té una tecnologia d’ales fixes semblant a la que fan servir els avions STOL i que redueix les distàncies d’enlairament i d’aterratge a menys de 50 metres, permetent que el taxi pugui sortir i arribar a heliports i també que, un cop arribats a destí, els usuaris puguin canviar de vehicle per fer la resta del seu trajecte, si els cal. L’aerotaxi, a més, és autònom, i això permet que s’hi desplacin dues persones alhora. Segons Martín, això els fa “entre 5 i 10 vegades” més eficients que els seus competidors i tenir uns costos “10 vegades inferiors”.

Aquest projecte es troba a la segona fase, d’un total de tres, i se n’està desenvolupant un prototip a escala real. Un cop s’aconsegueixin els permisos de les administracions europea i nord-americana, serà possible introduir-lo al mercat. Des d’AAM afirmen que, el 2025, podrien començar a comercialitzar els seus serveis, especialment als Estats Units.

Nou comentari