Fer servir les pales antigues de les turbines eòliques per construir ponts és una nova i sorprenent proposta per reutilitzar els residus generats per les energies renovables. Segons un article publicat a ‘The Verge’, el primer pont d’aquest tipus es va inaugurar el passat mes de gener a Polònia i el segon ha estat construït a Irlanda. Una idea que podria estalviar la generació de residus, d’emissions i també el cost de materials de construcció nous.

Kieran Ruane, professor de la Universitat Tecnològica de Munster i membre de Re-Wind, responsable del pont construït al comptat de Cork, explica a ‘The Verge’ com la idea li va resultar “immediatament atractiva” i que, per tant, “com a mínim calia investigar-ho i provar-ho”. Les pales dels grans aerogeneradors fan uns 50 metres de llargada i poden pesar dotze tones, a més de ser molt difícils de destruir. L’única opció és incinerar-les, generant contaminació i gasos d’efecte hivernacle.

És per això que fer-les servir per a construir ponts és una idea tan atractiva. A més, Marcin Sobczyk, d’Anmet, l’empresa responsable del primer projecte d’aquest tipus, explica com les mateixes propietats que les fan bones per generar electricitat -força, lleugeresa, durabilitat- també les fan perfectes com a estructures de suport de ponts, amb una vida mínima de cent anys, molt més que els vint o trenta de servei d’un aerogenerador.

Construcció del pont amb aerogeneradors reciclats a Irlanda | Rewind
Construcció del pont amb aerogeneradors reciclats a Irlanda | Rewind

Anmet va començar com a empresa de reciclatge de metalls i fa set anys que va començar a fer servir pales d’aerogeneradors per a mobiliari d’exterior. Fa uns tres anys, van començar a treballar en la idea del pont, que finalment es va inaugurar el mes passat després d’un llarg període elaborant el projecte, obtenint els permisos i construint-lo. Des de l’empresa creuen que poden oferir preus competitius en comparació amb els ponts d’acer i formigó tradicionals i, a més, ajuden a les empreses de renovables a desfer-se de les pales dels seus aerogeneradors vells.

Segons ReWind, fer servir aquestes pales en la construcció del pont d’Irlanda va estalviar l’emissió d’uns 800kg de CO2 en l’elaboració de l’acer que s’han estalviat. Continuar treballant en el disseny, creuen, és importantíssim perquè els ponts també siguin econòmicament rendibles. Un dels problemes més grans és que les propietats físiques de les pales són considerades propietat intel·lectual del fabricant i no les faciliten, obligant a ReWind a estudiar-les abans de dissenyar el pont. Si tinguéssin aquesta informació d’entrada, el procés seria molt més ràpid i barat.

Tot i això, Ruane afirma que alguns fabricants de pales per a turbines eòliques s’estan començant a interessar per la seva feina, cosa que podria dur, a curt o a mitjà termini, a un canvi que els facilités les coses.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa