Petits canvis a la dieta que podrien fer la teva vida més sana i sostenible

Un estudi publicat a la revista 'Nature Food' avalua més de 5.800 aliments pel seu impacte en la salut humana i també en el medi ambient

Menjar-te un entrepà de salsitxa de frankfurt et podria treure 36 minuts de vida saludable mentre menjar fruits secs te’n podria donar 26, segons un nou estudi elaborat per la Universitat de Michigan (Estats Units) i publicat a la revista ‘Nature Food’. Els científics responsables d’aquest treball van avaluar més de 5.800 aliments i els van classificar pel seu impacte en la salut humana però també en el que tenen al medi ambient. Una de les conclusións més impactants és que, canviant un 10% de la ingesta calòrica diària de carn vermella i processada a una barreja de fruita, verdura, fruits secs, llegums, peix i marisc podria reduir la petjada de carboni en un terç i guanyar 48 minuts de vida sana cada dia.

Katerina Stylianou, primera autora de l’estudi, comenta que “les recomanacions sobre la dieta no tenen una direcció específica que motivi la gent a canviar al seu comportament, i molt rarament tenen en compte els impactes ambientals”. En aquest estudi, però, Stylianou va fer servir un nou índex nutricional, l’HENI, desenvolupat pel mateix equip i que calcula l’impacte positiu o negatiu en la salut en minuts de vida sana per unitat d’aliment ingerida en base a quinze riscos diferents. Pel que fa a l’impacte ambiental, van tenir en compte el de la producció, el processat, la manufactura, la preparació o cuina, el consum i els residus generats, a més de l’aigua consumida i la formació de partícules en suspensió, fins a 18 indicadors ambientals.

Aliments típics de la dieta mediterrània

Amb totes dues classificacions, es van repartir els aliments entre els colors d’un semàfor –verd, ambre o vermell– segons la combinació d’impacte ambiental i a la salut. A la zona verda hi ha els fruits secs, la fruita, els vegetals, llegums, els cereals i alguns peixos i mariscs. A la vermella hi ha els aliments que tenen impactes prou greus com per valorar seriosament reduir-ne o eliminar-ne el consum: carns processades, essencialment. També és cert, però, que els aliments més saludables no sempre són els més respectuosos amb el medi ambient i viceversa, tot i que en general els aliments basats en plantes tenen puntuacions més altes en tots dos indicadors.

Com a norma, però, els aliments amb pitjors puntuacions i de què s’hauria de reduir el consum, són la vedella, gambes i similars, porc, xai i vegetals d’hivernacle. En canvi, s’hauria d’augmentar el consum de fruites i vegetals de camp, llegums, fruits secs i aliments provinents del mar amb un impacte ambiental baix. Amb aquests canvis, no gaire dràstics, es podria millorar molt la salut alhora que es reduirien les emissions i la contaminació associades a la nostra alimentació.

Nou comentari