La cimera climàtica COP26 de les Nacions Unides anunciarà, aquest dimecres, un acord parcial per deixar de vendre cotxes i furgonetes que funcionin amb combustibles fòssils abans de l’any 2040. En el dia dedicat al transport de la Cimera de Glasgow (Escòcia), i davant del fet que precisament aquest sector és on les emissions estan pujant més ràpidament, alguns països i productors han pactat la retirada dels concessionaris durant els propers vint anys dels vehicles que fan servir gasolina o dièsel per al seu funcionament.
A dia d’avui, el sector dels transports suposa el 25% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle d’origen humà, el 17% de les quals corresponen al transport terrestre. Tot i que l’acord a què s’ha arribat no inclou alguns actors importants, estipula que la data límit pels mercats més importants sigui el 2035 en comptes del 2040 i que, en el cas de les grans flotes de vehicles, els de combustió hagin desaparegut abans de 2030.
De moment, entre els signants d’aquest pacte hi ha una trentena de països, diverses regions, ciutats i flotes de vehicles i també sis grans fabricants de vehicles: Ford, General Motors, Mercedes-Benz, Jaguar-Land Rover, Volvo i la xinesa BYD, a més d’altres empreses més petites. Pel que fa als estats inclosos a l’acord, a més del Regne Unit, que n’ha estat l’impulsor, també hi ha el Canadà, Dinamarca, Polònia o Xile, i entitats subestatals com l’estat de Califòrnia, Catalunya o les ciutats de Seül (Corea del Sud), Los Angeles (Estats Units) o Barcelona.
Aquest acord, però, també compta amb absències importants, com són els Estats Units, la Xina, Alemanya o l’estat espanyol, entre els governs estatals, o alguns altres dels principals fabricants del món, en aquest cas les dues líders, com són Volkswagen o Toyota. Pel que fa als països europeus, aquest mateix estiu la Comissió va proposar deixar de comercialitzar cap vehicle de combustible fòssil l’any 2035, tot i que el compromís encara no ha estat ratificat pels estats membre.