La cimera climàtica COP26 de les Nacions Unides anunciarà, aquest dimecres, un acord parcial per deixar de vendre cotxes i furgonetes que funcionin amb combustibles fòssils abans de l’any 2040. En el dia dedicat al transport de la Cimera de Glasgow (Escòcia), i davant del fet que precisament aquest sector és on les emissions estan pujant més ràpidament, alguns països i productors han pactat la retirada dels concessionaris durant els propers vint anys dels vehicles que fan servir gasolina o dièsel per al seu funcionament.

A dia d’avui, el sector dels transports suposa el 25% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle d’origen humà, el 17% de les quals corresponen al transport terrestre. Tot i que l’acord a què s’ha arribat no inclou alguns actors importants, estipula que la data límit pels mercats més importants sigui el 2035 en comptes del 2040 i que, en el cas de les grans flotes de vehicles, els de combustió hagin desaparegut abans de 2030.

Els cotxes contribueixen molt a les emissions de gasos d'efecte hivernacle  | Cristóbal Castro
Els cotxes contribueixen molt a les emissions de gasos d’efecte hivernacle | Cristóbal Castro

De moment, entre els signants d’aquest pacte hi ha una trentena de països, diverses regions, ciutats i flotes de vehicles i també sis grans fabricants de vehicles: Ford, General Motors, Mercedes-Benz, Jaguar-Land Rover, Volvo i la xinesa BYD, a més d’altres empreses més petites. Pel que fa als estats inclosos a l’acord, a més del Regne Unit, que n’ha estat l’impulsor, també hi ha el Canadà, Dinamarca, Polònia o Xile, i entitats subestatals com l’estat de Califòrnia, Catalunya o les ciutats de Seül (Corea del Sud), Los Angeles (Estats Units) o Barcelona.

Aquest acord, però, també compta amb absències importants, com són els Estats Units, la Xina, Alemanya o l’estat espanyol, entre els governs estatals, o alguns altres dels principals fabricants del món, en aquest cas les dues líders, com són Volkswagen o Toyota. Pel que fa als països europeus, aquest mateix estiu la Comissió va proposar deixar de comercialitzar cap vehicle de combustible fòssil l’any 2035, tot i que el compromís encara no ha estat ratificat pels estats membre.

Nou comentari