L’Agència de Residus de Catalunya (ARC) ha iniciat aquesta setmana una nova campanya de foment de la recollida selectiva d’aparells elèctrics i electrònics, una iniciativa que vol conscienciar de la importància de donar una segona vida a aquests productes i de la necessitat de reciclar-los correctament al final de la seva vida. La campanya s’ha posat en marxa coincidint amb el ‘Black Friday’ i a poques setmanes de Nadal i compta amb la col·laboració dels representants d’ens locals, la Diputació de Barcelona i el finançament dels sistemes col·lectius de responsabilitat ampliada del productor (SCRAP) de residus d’aparells elèctrics i electrònics (RAEE).

El director de l’ARC, Isaac Peraire, explica que la campanya es posa en marxa en una de les èpoques on el consum “creix més”, tot i que recorda que el reciclatge d’aquests aparells “val per totes les èpoques de l’any”. En aquest sentit, insisteix que primer s’ha de treballar per donar-los el màxim d’utilitat: “Que tinguin més vida: reparar, arreglar… que tot això es tingui en compte”. En la mateixa línia s’expressa la secretària d’Acció Climàtica, Anna Barnadas, assenyalant que a vegades la gent tendeix a canviar els aparells quan encara no han esgotat la seva vida útil. “No estem al marge de la societat, que es torna consumista”, apunta, “la ciutadania busca models nous, amb millors característiques”. Barnadas recorda que “el dret a comprar” va acompanyat de “l’obligació de veure què es fa amb els vells”. També sosté que el reciclatge d’alguns aparells els preocupa “molt”, ja que dels més de 200 elements de la taula periòdica que conté un mòbil, més de 70 són metalls pesants que “persisteixen als ecosistemes”. A més, cada vegada es converteixen en dispositius més “compactes”, que costen de separar amb una certa “complexitat” pel que fa al seu desmuntatge.

El director de l'Agència de Residus de Catalunya, Isaac Peraire, aguantant el document informatiu de la nova campanya | ACN
El director de l’Agència de Residus de Catalunya, Isaac Peraire, aguantant el document informatiu de la nova campanya | ACN

El comerç electrònic madurat ràpidament amb la pandèmia i les empreses s’han vist obligades a potenciar la venda online i la distribució ha fet el possible per respondre a un ritme d’activitat similar al ‘Black Friday’. Això repercuteix directament en la gestió dels residus dels aparells elèctrics i electrònics, ja que que no s’informa prou del dret del consumidor de retornar l’aparell antic quan li arriba el nou. Segons estudis, el 70% de canals en línia no ofereix cap informació sobre la recollida, incomplint el Reial Decret 110/2015. A més, un 83% de les pàgines no pregunta al client si vol lliurar l’aparell vell quan se li entrega el nou. En un 79% tampoc s’especifica si la recollida és gratuïta quan, per normativa, sempre ho és. Des de l’ARC subratllen que les botigues en línia “cal que donin el dret d’opció”, no esperar a que el consumidor el sol·liciti. De fet, segons Peraire, la ciutadania no sempre té clara aquesta possibilitat. “En un moment que aquest tipus de compres van a l’alça, fem incidència en la conscienciació”, apunta.

Les últimes dades de recollida indiquen que al 2019 a Catalunya es van recollir 44.859,47 tones de residus elèctrics i electrònics, 5,84kg per habitant. Tot i que en el període 2016-2019 la quantitat gestionada va augmentar un 35,6%, encara n’hi ha molta que no es gestiona correctament i que suposa una enorme pèrdua de recursos. Segons Barnadas, actualment, la xifra total de recollida és per sota del 20%. Un reciclatge correcte d’aquests aparells permet recuperar materials molt valuosos, estalviar recursos naturals i anar cap a un model d’economia circular. A més, és important que fabricants i productors tinguin en compte què passarà quan aquell aparell es recicli a la fase de disseny, per ser respectuosos amb el medi ambient i per les despeses vinculades a la futura gestió.

Nou comentari