La longevitat dels cotxes també ajuda a reduir-ne les emissions

Aprofitar al màxim els cotxes eficients actuals pot ajudar més a reduir les emissions que canviar-los per elèctrics

El món ha entrat en una cursa per reduir les emissions per tal de frenar i mitigar els efectes del canvi climàtic, i molt sovint la part que afecta la mobilitat se centra en l’eficiència dels combustibles i en la transició a alternatives com l’electricitat o el petroli. La idea és que, com més ràpid es faci el canvi, millor, però un estudi sobre els cotxes al Japó, i publicat a la revista ‘Journal of Industrial Ecology’ mostra que, fins i tot si el cotxe és de gasolina, fer servir durant més temps els cotxes de combustió interna que són eficients pot reduir molt més les emissions que no pas una transició ràpida.

La raó és molt senzilla: com menys dura un cotxe, més se n’han de fabricar, i per tant les emissions vinculades es disparen. Aquest estudi és especialment important als països on la vida mitjana d’un cotxe és curta, és a dir, a les economies de producció i consum massiu i on les inspeccions tècniques dels vehicles es fan més cares a mesura que passen els anys. Tot i que això ajuda a posar vehicles cada cop més eficients a la carretera, la producció té una empremta molt més gran, de les peces al transport. Al Japó mateix, el 9% de les emissions venen dels cotxes, amb un 40% a causa de la combustió de gasolina dels cotxes nous i un 24% per la seva fabricació. Així doncs, fer servir una mica més els nostres vehicles de combustió interna abans de canviar-los podria ajudar, encara que sembli contradictori, a reduir les emissions.

Imatge d'arxiu de cotxes circulant a Barcelona.
Imatge d’arxiu de cotxes circulant a Barcelona.

Els responsables de l’estudi han fet servir les dades dels cotxes nous i usats al Japó entre 1990 i 2016, calculant com afectava la renovació del parc a la seva empremta de carboni. Els resultats apunten que si els cotxes s’haguessin fet servir un 10% més abans de desballestar-los, l’empremta de carboni s’hagués reduit en 30,7 milions de tones, aproximadament un 1%, durant aquest període. A més, si els propietaris de vehicles nous els haguessin fet servir un 10% més, també, les emissions s’haurien reduït un 1% addicional. Així doncs, fer durar més els cotxes, per sí mateix, redueix les emissions a curt termini, especialment si són cotxes nous que fan servir eficientment el combustible, uns resultats que van en contra de moltes de les polítiques que es duen a terme actualment però que, si més no, s’haurien de tenir en compte.

Nou comentari