Limitar la velocitat dels vaixells podria tenir beneficis enormes per al medi ambient
Un vaixell de mercderies al Port de Tarragona | Arxiu

!--akiadsense-->

Posar un límit a la velocitat a què es desplacen els vaixells pels mars del nostre planeta podria tenir uns beneficis mediambientals molt i molt grans: tant per a la salut humana com per a la flora i la fauna i, també per al canvi climàtic, segons afirma un estudi elaborat pels grups ambientalistes Seas at Risk i Transport & Environment. El treball afirma que, si els vaixells anessin un 20% més lents, es reduirien les emissions de gasos d’efecte hivernacle i de contaminants que tenen efectes nocius en la salut humana. A més, el soroll submarí es reduiria un 66% i les col·lisions amb animals com ara balenes caurien un 78%.

El 80% de tot el volum de transport de mercaderies global es fa amb vaixell, i l’activitat d’aquesta indústria és responsable d’aproximadament el 3% de totes les emissions de gasos d’efecte hivernacle, una quantitat comparable o superior a la de països sencers com el Canadà, Corea del Sud o Alemanya. Malgrat això, el transport marítim no formava part dels Acords de París sobre el canvi climàtic, tot i que el 2018 la indústria va afirmar que reduiria les seves emissions a la meitat d’aquí al 2050. Aquesta mateixa setmana, una reunió de negociadors de les Nacions Unides a Londres abordarà aquest fet, amb l’establiment de límits de velocitat com una de les propostes.

Un vaixell de càrrega amarrat a la terminal de mercaderies del Port de Barcelona
Un vaixell de càrrega amarrat a la terminal de mercaderies del Port de Barcelona |

!--akiadsense-->

Quan els vaixells viatgen a menys velocitat, consumeixen menys combustible, com també passa amb els cotxes, i per tant emeten menys diòxid de carboni, partícules en suspensió, sofre, òxids de nitrogen… la majoria d’aquests compostos tenen efectes molt perjudicials en la salut humana, especialment a les zones costaneres més properes a les rutes de transport marítim. Si la velocitat dels vaixells fos un 20% menor, les emissions de d’òxids de nitrogen i sofre cauria gairebé un 25%, i les partícules en suspensió també es reduirien de manera significativa. Aquestes darreres tenen un efecte directe en l’escalfament de l’Àrtic ja que, quan es dipositen a la neu, disminueixen la seva capacitat de tornar la llum i la calor del Sol cap a l’espai. A més, el so que es transmet per l’aigua cauria dues terceres parts i els xocs amb balenes, quatre cinquenes parts.

Els beneficis, doncs, són molts es miri per on es miri. La reducció fins i tot reduiria les despeses en combustible de la indústria den transport marítim. Comprovar que es compleixen les regulacions, a més, i si és que s’implementen, seria molt fàcil de fer gràcies a la xarxa de satèl·lits i als transponedors que duen els vaixells comercials. Mentre aquesta activitat no es passi en massa a fonts d’energia alternatives, és una mesura a curt termini que podria resultat molt efectiva. Les formes d’aplicar-la, però, podrien ser diverses, i els països tenen propostes diferents, des de limitar aquesta normativa als grans bucs de transport però no als petits fins a posar un límit d’emissions i que les companyies busquin la manera de complir-lo. Aquestes darreres, però, estan dividides entre les que creuen en aquesta mesura i les qui s’hi oposen, afirmant, per exemple, que seria més bona idea donar incentius als vaixells més eficients per ajudar a renovar les flotes. La decisió, en qualsevol cas, podria prendre’s aquesta mateixa setmana.

Nou comentari