L’extracció d’aigua del subsòl per part dels humans, i el seu transport a altres indrets, ha canviat tant la distribució de la massa del nostre planeta que l’eix de la Terra s’ha desplaçat. En concret, i segons un article publicat a ‘Geophysical Research Letters’, només entre els anys 1993 i 2010 es va moure gairebé 80 centímetres a causa dels canvis en les masses d’aigua.
Mirant de corroborar uns càlculs
Fent servir models climàtics, els investigadors havien calculat que entre aquests anys s’havien extret 2.150 gigatones d’aigües freàtiques, que podrien fer pujar més de 6 mil·límetres el nivell del mar. Validar la xifra, però, era difícil, i és per això que es van fixar en l’eix de rotació de la Terra. Normalment, aquest es mou en el conegut com a moviment polar, en què es desplaça respecte l’escorça.
La distribució de l’aigua al planeta afecta com està repartida la seva massa i, per tant, pot tenir efectes en la manera com gira la Terra, tal com es va descobrir fa relativament poc, l’any 2016. No només això, però, sinó que, segons aquest darrer estudi, els moviment d’aigües freàtiques és el principal factor que afecta els canvis de l’eix de rotació del planeta.

Un factor que contribueix a un fenomen natural
Modelant els canvis observats en l’eix de rotació de la Terra i els moviments de la Terra, i tenint en compte també el desplaçament de l’aigua dels casquets polars i les glaceres i també la dels dipòsits freàtics, els investigadors van observar que els canvis en l’eix de rotació només s’explicaven si s’afegien, precisament, 2.150 gigatones d’aigua subterrània, que hi incideixen a raó d’uns 4,3 centímetres anuals.
La localització d’aquesta aigua, a més, també és decisiva en la manera com influencia el moviment de l’eix de rotació. Així, per exemple, moure aigua a latituds mitjanes té un impacte més gran. És el cas, de fet, el cas de l’oest d’Amèrica del Nord i del nord-oest de l’Índia, les dues regions on, durant el període estudiat, es va redistibuir més aigua.
En qualsevol cas, cal tenir en compte que l’eix de rotació es desplaça diversos metres en un sol any i que, per tant, el bombeig d’aigües subterrànies no suposa un impacte enorme que pugui tenir conseqüències com, per exemple, modificar les estacions de l’any. Això, no obstant, sí que podria arribar a passar a escala geològica, a còpia de milers d’anys d’extracció i transport d’aigua.