Una ‘start-up’ de Califòrnia, als Estats Units, està desenvolupant un projecte pioner que vol retirar CO2 del mar i de l’aire i, alhora, crear hidrogen que pot ser emprat com a combustible. Equatic, una empresa sorgida de la Universitat de Califòrnia – Los Angeles, està provant d’aconseguir treure profit econòmic de la lluita contra l’escalfament global i, de moment, ja compta amb el suport de Boeing, que comprarà crèdits del carboni capturat per aquesta iniciativa per compensar les seves pròpies emissions i, a més, també adquirirà 2.100 tones d’hidrogen per fer combustible d’aviació sostenible (SAF).
Un procés per retirar CO2 tant de l’aigua com de l’aire
L’hidrogen, de fet, és un residu del procés de retirada de CO2, però servirà per descarbonitzar el transport i, a més, per finançar les operacions de la companyia. En comptes de capturar el carboni de l’aire o del mar, Equatic ho farà de tots dos llocs alhora i, de moment, ja té dues plantes pilot a Los Angeles i a Singapur, que agafen aigua del mar i li apliquen corrent elèctric per trencar les molècules, alliberant l’hidrogen, que pot ser venut com a combustible o emprat per generar l’electricitat necessària per al procés, fent el procés alhora més barat i sostenible.

Aquest mateix corrent, a més, separa l’aigua en dos corrents, un molt àcid i un molt alcalí. En aquest darrer, el calci que hi ha dissolt s’enllaça amb el CO2 de l’aigua per formar carbonat de calci. Mitjançant aquest mateix procés, si s’injecta aire a l’aigua alcalina, es pot capturar encara més CO2, en aquest cas en forma de bicarbonat de magnesi. Així, i un cop neutralitzada l’acidesa de tots dos corrents d’aigua, es pot tornar a l’oceà, deixant el carboni atrapat durant més de 10.000 anys.
Reptes de futur d’un projecte prometedor
Per continuar creixent, el gran repte d’Equatic és fer baixar el preu dels seus crèdits de carboni i fer-los atractius per a les empreses. El seu objectiu és fer-lo baixar fins als 100$ abans de 2028. A més, l’empresa també vol augmentar la capacitat de capturar carboni fins les 100.000 tones anuals, lluny de la més gran que hi ha projectada però una quantitat que continua sent força gran.