Diverses entitats ecologistes acusen la Direcció General de Trànsit (DGT) de bloquejar la reforma de les etiquetes ambientals per a vehicles, “ignorant la proposta” que van presentar de manera conjunta el mes d’abril passat. Al·leguen que la “paralització”d’aquesta reforma oisa en risc el procés de transformació del sector del transport i la mobilitat, un fet que pot impactar directament en la qualitat de l’aire a les ciutats i la protecció de la salut de la ciutadania, a més de la lluita contra el canvi climàtic.

Les mateixes entitats també recorden que l’actual sistema de distintius ambientals ha estat molt criticat ja que classifica com a “ecològics” vehicles que, en condicions reals de conducció, resulten més contaminants del que diuen ser, i també ha estat objecte de crítiques perquè estableix una classificació incoherent en alguns aspectes. La proposta d’ECODES, Ecologistes en Acció, Greenpeace i Transport & Environment (T&E) se centra principalment en incloure les emissions reals de CO2, reservar l’etiqueta ZERO als vehicles que efectivament no tenen emissions i eliminar l’etiqueta ECO substituint-la per una D. “Necessitem un sistema d’etiquetatge que discrimini positivament els vehicles que realment contaminen menys”, assenyalen en declaracions a l’Agència Catalana de Notícies.

Carregadors per a vehicles elèctrics | Endesa
Carregadors per a vehicles elèctrics | Endesa

Pel que fa als canvis que vol dur a terme la Direcció General de Trànsit, les entitats ecologistes alerten que en saben “poc o res”. Davant d’aquesta opacitat, doncs, totes elles demanen que la situació es desencalli el més aviat millor, recordant que ens trobem en un context “d’emergència climàtica” que requereix que les ciutats es tornin “més resilients” i que això inclou disminuir les emissions tant de gasos d’efecte hivernacle com d’altres contaminants, especialment els dels vehicles. En aquest mateix sentit, les entitats consideren “absurd” que la DGT estigui usurpant les funcions del Ministeri per a la Transició Ecològica en aquesta tasca de “redissenyar el sistema” de classificació ambiental dels vehicles. “És qui té les competències legals en aquestes matèries i per tant hauria d’agafar la paella pel mànec en aquest assumpte sense més dilació”, afegeixen.

Nou comentari