Un compost natural elimina els bacteris resistents als antibiòtics

Un equip d’investigadors ha descobert un compost natural que elimina els bacteris resistents als antibiòtics, entre els quals hi ha alguns dels gèrmens més perillosos. En un article a la revista ‘Antibiotics’ expliquen com l’hidroquinina, present a l’escorça d’alguns arbres, és capaç de neutralitzar i matar bacteris que poden causar malalties molt greus i fins i tot la mort. Fins ara se sabia que aquest compost era un bon fàrmac contra la malària. De fet, la seva presència a la tònica i el mal gust d’aquesta beguda són, sembla, als orígens del gintònic, però no s’havien investigat les seves propietats antibacterianes.

L’hidroquinina desactiva gens claus dels bacteris

Els investigadors, d’universitats d’Anglaterra i Tailàndia, han analitzat la resposta molecular de diverses soques de Pseudomonas aeruginosa a l’hidroquinina i han observat com aquest compost altera els nivells d’expressió de diversos factors de virulència i que, a més, sembla que també interfereix en el moviment del bacteri. De fet, els experiments indiquen que l’hidroquinina afecta alguns gens importants pel bon funcionament del bacteri, desactivant-los i reduint tant la seva mobilitat com la formació de biofilms.

Vista microscòpica acolorida de bacteris E. coli | Institut Nacional d'Al·lèrgies i Malalties Infeccioses dels Estats Units
Els bacteris E. coli resistents als antibiòtics també són eliminats per l’hidroquinina | Institut Nacional d’Al·lèrgies i Malalties Infeccioses dels Estats Units

Una nova eina contra un dels principals problemes de salut globals

A més, el compost també és efectiu contra altres patògens com Staphylococcus aureus, Escherichia coli i Klebsiella pneumoniae, que són els més coneguts d’entre els ‘bacteris d’hospital’, responsables de complicacions i morts de pacients. Entre tots els bacteris resistents als antibiòtics es calcula que causen la mort de més de 700.000 persones cada any, segons dades del 2019, i s’espera que el 2050 aquesta xifra gairebé s’hagi duplicat. Així doncs, és un dels problemes de salut global més importants a què ens enfrontem, i un que no para de créixer, i trobar un compost orgànic que pugui servir per combatre’l és una molt bona notícia.

Un dels llums produïts per l'empresa vigatana