Dos nous estudis liderats per l’Institut de Recerca Biomédica Catalunya Sud (IRB CatSud) mostren que la dieta i els hàbits de vida poden marcar el futur de la ment dels adolescents, ja que impacta en el desenvolupament cognitiu. L’estudi The Association Between the Mediterranean Diet and Fatty Acids in Red Blood Cells of Spanish Adolescents ha analitzat quina és la relació entre el seguiment de la dieta mediterrània i el tipus de greixos presents a la sang dels adolescents, mentre que l’estudi Red Blood Cell Fatty Acid Patterns and Cognitive Functions in Adolescents se centra en la relació entre els greixos presents a la sang dels adolescents i diferents capacitats cognitives, com el raonament, la memòria i la presa de decisions.
El seguiment de la dieta mediterrània és un aspecte clau
Segons assenyalen els investigadors, el consum d’aliments inclosos dins de la dieta mediterrània, com ara fruites, verdures, llegums, oli d’oliva, fruits secs i peix, està associat amb una millor absorció dels nutrients essencials que necessita el cos per al seu funcionament i el funcionament del cervell. Els autors de l’estudi detallen que la dieta mediterrània té un alt contingut en greixos omega-3, un greix poliinsaturat essencial que el cos no pot produir per si mateix i que contribueix a l’equilibri de les neurones i a la prevenció del dany per l’oxidació, i fa que hi hagi una composició de greixos més saludable al llarg de les diferents etapes de la vida.
De fet, l’impacte dels greixos és el més destacable, ja que els investigadors assenyalen que els adolescents amb nivells més alts d’omega-3 ten un millor raonament i presa de decisions, dos aspectes cognitius que es desenvolupen amb especial intensitat durant l’adolescència i que són altament susceptibles a altres factors biològics com l’estil de vida, la dieta o els hàbits.

La forma de vida, l’altre gran factor
Segons alerten els investigadors aquest desenvolupament cognitiu també es veu afectat pel benestar psicològic i la forma de vida que pugui portar els adolescents. Un tercer estudi amb el títol Frontiers in Psychology –Exploring the interplay of neuropsychological functions, psychological wellbeing, and lifestyle through principal component analysis: a comprehensive study mostra que aquells adolescents amb consums elevats d’alcohol i de tabac i que presenten un benestar emocional clarament inferior a la mitjana presenten uns resultats cognitius en els quals s’indica més símptomes de TDAH. En canvi, però, aquells adolescents que estaven més en contacte o eren practicants habituals d’activitat física mostraven connexions positives amb la presa de decisions i la regulació emocional.
L’investigador principal de NeuroÈpia, Jordi Julvez, i un dels autors de l’estudi, Nicolas Ayala-Aldana, assenyalen que els resultats d’aquests estudis posen el focus en quina és la importància de la promoció d’uns bons hàbits alimentaris i un estil de vida saludable durant l’adolescència, una combinació que permet afavorir el desenvolupament cognitiu dels més joves.
