El govern espanyol ha anunciat aquest dimarts que, a partir de l’any 2040, prohibirà matricular qualsevol turisme o furgoneta que emeti diòxid de carboni. Segons el document de treball de la Llei espanyola de Canvi Climàtic i Transició Energètica, la mesura afectarà els vehicles dièsel i de gasolina però també als híbrids i els que funcionen amb gas natural, que durant un temps van ser vistos com una alternativa als combustibles fòssils tradicionals. A partir de la data marcada per l’executiu de Pedro Sánchez, i si no hi ha modificacions des de l’aprovació de la llei i fins a aquell moment, els únics vehicles que podran circular per l’estat espanyol seran els que funcionin amb electricitat, hidrogen i altres fonts d’energia netes. A partir d’aquest primer document de treball, el govern espanyol vol obrir un procés amb la participació de les comunitats autònomes, els municipis, els partits i les indústries implicades per aconseguir aprovar el projecte de llei abans que s’acabi l’any, en un moviment que vol moure l’Estat cap al compliment de l’Acord de París i de les directrius europees.
En aquest sentit, la prohibició anunciada per l’executiu espanyol és una conseqüència de la necessitat d’aconseguir que, l’any 2050, no quedi cap turisme ni furgoneta a l’Estat que emeti diòxid de carboni, per tal de complir la seva part del compromís de frenar el canvi climàtic i impedir que l’escalfament global superi els 2ºC respecte la mitjana preindustrial. Com a part d’aquest acord, a la segona meitat del segle XXI les emissions provinents d’aquests tipus de vehicles haurien d’haver desaparegut per complet. La reducció, però, haurà de ser progressiva, i és per això que el document de treball també proposa diverses mesures més immediates per afavorir la transició cap a una mobilitat més sostenible. D’una banda, el govern vol obligar les estacions de servei a instal·lar punts de recàrrega per a vehicles elèctrics; de l’altra, els municipis de més de 50.000 habitants hauran de crear zones de baixes emissions semblants a la que s’ha projectat, per exemple, a Barcelona. La futura llei, a més, també vol aconseguir que l’electricitat que alimenti no només aquests vehicles sinó tot l’Estat arribi, com a mínim, a provenir en un 70% de fonts renovables, repte que requeriria la instal·lació d’uns 3.000MW de potència cada any, un objectiu enormement ambiciós i que requeriria una inversió molt gran.
Els efectes més immediats d’aquesta llei, però, en cas que s’aprovi, serà la fi de les noves operacions de recerca i explotació d’hidrocarburs a l’Estat i la prohibició immediata del fracking. Les autoritzacions que estiguin en vigor, d’altra banda, no tindran validesa a partir de l’any 2040.