Les dates nadalenques són dies de compres i això les botigues ho saben. Tots aquells que hagin comprat quelcom durant aquests dies ho poden haver fet condicionats i amb la intel·ligència artificial al seu darrere. Diversos experts consultats per l’Agència Catalana de Notícies (ACN) asseguren que durant l’època nadalenca aquesta tecnologia té molt més impacte en la societat catalana. De fet, l’impacte d’aquesta tecnologia ha canviat els hàbits de consum, segons un estudi, ja que vuit de cada deu compres que s’han fet durant Nadal han estat impulsades per la intel·ligència artificial.
Josep Maria Ganyet, enginyer informàtic especialitzat en intel·ligència artificial (IA), en declaracions a l’ACN es fa una pregunta: “quan parles d’una marca i aleshores el mòbil et treu publicitat d’aquella marca… ens està escoltant el mòbil?” La resposta és que no, ja que el que hi ha darrere de la publicitat són algoritmes, i descarta l’opció de l’escolta del telèfon: “no, no va així. No ets únic al món, no ets tan especial”.
El rastre d’internet
L’enginyer informàtic especialitzat en intel·ligència artificial (IA), Josep Maria Ganyet, ha volgut destacar que el comportament humà a internet “deixa moltes traces que s’aprofiten per crear un perfil de com som i de com són els similars a nosaltres. I si tots els similars a nosaltres compren una marca de sabates, doncs ens la recomanarà a nosaltres”.
De fet, els algoritmes estan darrere del 80% de les compres, unes compres que es fan “molt evidents” en els portals de venda en línia. Ganyet destaca que “qui ens coneix millor és Google o Amazon”
El director de l’àrea de tecnologies digitals d’Eurecat, Joan Mas, en declaracions a l’ACN ha volgut fer valdre la intel·ligència artificial de qui diu que té “moltes aplicacions” més enllà de recomanar compres i ofertes, com per exemple pel que fa a la moda on pot oferir una “visió virtual de com et pot quedar una determinada peça”.
Això sí, aquesta tecnologia no és de lliure accés. “No està a l’abast de qualsevol” destaquen els experts i asseguren que són les grans multinacionals qui es nodreixen d’ella i treuen avantatges. Pel que fa als consumidors l’OCU destaca que més de la meitat de les persones s’han gastat més del que tenien plantejat.
Una mitjana de despesa de més de 700 euros
Segons les dades de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) s’estima que aquest any les persones s’han gastat 10 euros més que fa un any, una suma que mostra que cada persona s’ha gastat prop de 745 euros dels quals gairebé la meitat ha anat destinat als regals de nadal i reis. La intel·ligència artificial ha jugat un paper clau, ja que ofereix ajuda per buscar productes i ofertes, i com resalta Ganyet les compres de Nadal “ens venen condicionades”.