MonPlaneta
L’escalfament global pot costar milers de milions als ports del món
  • CA

Les pèrdues econòmiques dels ports del món a causa de l’escalfament global podrien ser de milers de milions de dòlars anuals d’aquí a ben poc. Segons un informe publicat per l’ONG Environmental Defense Fund (EDF), les tempestes, les inundacions i la pujada del nivell del mar poden tenir un efecte catastròfic en aquestes infraestructures i, de retruc, en tota la cadena global de subministraments.

La tempesta tropical Ana | Wikimedia Commons
Les tempestes tropicals seran cada vegada més habituals i més intenses | Wikimedia Commons

Pronòstics funestos

El document presentat per EDF afirma que l’impacte econòmic de tempestes i altres problemes relacionats amb el clima als ports del món podria arribar als 10.000 milions de dòlars anuals el 2050, una xifra que continuaria augmentant fins als 25.000 milions el 2100 si no es prenen mesures tant d’adaptació com de reducció d’emissions.

Aquesta darrera xifra, per posar-a en context, és superior als beneficis operatius totals de la indústria del transport marítim amb contenidors en tot un any. Tenint en compte l’impacte que ja ha tingut la Covid-19 en la indústria, sembla una bona idea començar a treballar com més aviat millor per evitar els pitjors escenaris possibles. “L’emergència climàtica tindrà grans conseqüències en el transport marítim internacional”, afirma EDF en un comunicat. Tot i això, l’informe vol ser “una alarma primerenca i una oportunitat per actuar”.

Un vaixell de càrrega amarrat a la terminal de mercaderies del Port de Barcelona | ACN
El canvi climàtic pot afectar tant els vaixells com els ports | ACN

Les tempestes són al capdamunt de la llista de perills, especialment pel mal que poden fer a infraestructures i vaixells, que suposa la majoria de les pèrdues econòmiques pronosticades. Amb l’escalfament global, els ciclons tropicals es tornaran més intensos, amb més pluja i més vents huracanats. La pujada del nivell del mar, a més, farà que les onades destructives siguin encara més grans.

Així doncs, calcular les pèrdues no és tan difícil. A això, a més, caldria sumar-hi les pèrdues de la interrupció o alentiment del transport. Adaptar els ports al canvi climàtic també tindria costos molt importants, és clar: construcció de barreres protectores, reubicació d’instal·lacions, canvis en les rutes dels vaixells… però tot això no té punt de comparació amb el que podria passar si no es fa res. Segons l’informe, de fet, un 20% dels vaixells que es van perdre entre 2015 i 2019 ja van ser a causa d’una meteorologia cada vegada més extrema.

Les obres al port de Blanes | ACN
Preparar les infraestructures és una inversió de futur gairebé imprescindible | ACN

Un avís amb temps

Encara, hi ha, però, temps per preparar-se i per evitar els pitjors escenaris. D’una banda, i malgrat els impediments, els governs i les empreses del món semblen majoritàriament decidides a reduir de manera dràstica les emissions de gasos d’efecte hivernacle. De l’altre, algunes administracions ja estan traçant plans per preparar els ports pel futur. Com en tants altres casos, més enllà del medi ambient o del benestar de les persones, hi ha un incentiu econòmic per fer-ho.

D’altra banda, la mateixa indústria del transport també està canviant. Responsables d’un 3% de les emissions globals de gasos d’efecte hivernacle, algunes grans empreses ja han començat a fer més sostenible la seva activitat.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa