Troben 75 factors de risc genètic de patir Alzheimer

Un estudi on ha participat l’Ace Alzheimer Center Barcelona, entre d’altres institucions de recerca, ha identificat 75 factors de risc genètic que intervenen en el desenvolupament de l’Alzheimer. Els resultats de la investigació, publicats a la revista ‘Nature Genetics’, són molt importants perquè 42 d’aquests factors no s’havien relacionat mai amb aquesta malaltia, obrint noves vies pel seu diagnòstic i tractament.

El treball ha estat realitzat conjuntament per l’Ace Alzheimer Center, un equip internacional de científics, l’European Alzheimer’s & Dementia Biobanki (EADB) i la Fundació CIEN. A més dels factors genètics que s’han trobat, també s’han identificat dos elements que intervenen en el desenvolupament de la malaltia: una disfunció del sistema immunitari i les micròglies, les cèl·lules del sistema nerviós central que eliminen les substàncies tòxiques. Alhora, la recerca també ha reafirmat la implicació de dos processos patològics de les proteïnes beta-amiloide i tau en l’aparició del mal.

La proteïna beta amiloide no només és responsable de l'Alzheimer sinó que, a més, ajuda els càncers de pell a instal·lar-se al cervell | NIH
La proteïna beta amiloide és una de les responsables principals de l’Alzheimer | NIH

“Una nova era de la investigació”

En un comunicat de premsa, el doctor Agustín Ruiz, director científic d’Ace Alzheimer Center Barcelona i coordinador del Consorci Espanyol de Genètica de Demències, considera que la genètica obre “una nova era de la investigació” ja que permet trobar noves dianes terapèutiques i desenvolupar tractaments personalitzats. Per això és tan important impulsar aquestes investigacions, que concentren mostres d’ADN de tot el planeta i permeten que els científics treballin sincronitzadament.

Un gran problema mundial

A dia d’avui, tot i que l’Organització Mundial de la Salut considera l’Alzheimer un dels principals problemes de salut global, afectant 55 milions de persones al món i sent la demència més comuna, no se n’ha pogut identificar la causa ni trobar una cura. A més s’espera que la prevalença de la malaltia augmenti, arribant als 78 milions d’afectats l’any 2050, un augment que, en el cas de l’estat espanyol, serà dels més de 800.000 casos actuals a 1.600.000 aquell mateix any.

Aquest darrer descobriment , doncs, confirma i amplia el que ja se sabia fins ara del desenvolupament de la malaltia. En aquest estudi, els investigadors han creat un sistema de puntuació de risc genètic per saber quins pacients amb deteriorament cognitiu desenvoluparan la malaltia durant els tres anys següents.

ADN
A l’ADN s’hi poden trobar tot de factors de risc de desenvolupar Alzheimer

Perspectives de futur

El doctor Adolfo López de Munain, neuròleg clínic i director científic del CIBERNED, considera aquest treball un reflex del “potencial científic” dels grups de recerca quan busquen un benefici comú i, a més, identifica pistes de la malaltia que podrien dur a noves estratègies terapèutiques a partir de “bases comunes” amb altres malalties del sistema nerviós central. Finalment, el doctor Pascual Sánchez, director científic de la Fundació CIEN, creu que l’estudi és “un pas important” tant en el coneixement de la malaltia com en l’ús d’aquest coneixement a la clínica i “cap a l’establiment de la medicina de precisió”.