L’augment de la permeabilitat intestinal s’associa a l’envelliment, les al·lèrgies alimentàries o intoleràncies i les dietes no saludables. Aquesta alteració provoca una disminució de la integritat de la barrera intestinal, facilitant el pas a substàncies tòxiques a la sang, i es relaciona amb el desenvolupament de malalties cròniques com ara la diabetis, les malalties cardiovasculars i fins i tot l’Alzheimer.   Una dieta rica en polifenols, presents al cafè, el cacau, el te i les olives, entre d’altres, millora la permeabilitat intestinal en persones grans, segons un article publicat a la revista Clinical Nutrition.

Aquest estudi d’abast europeu, emmarcat en la Joing Programming Initiative – A Healthy Diet for a Healthy Life, es va dur a terme en persones de més de seixanta anys que van ingerir una dieta rica en polifenols durant vuit setmanes. Els resultats mostren que incloure a la dieta fins a tres porcions diàries de poma, cacau o xocolata negra, te verd, nabius, taronges o suc de magrana millora la permeabilitat intestinal en produir canvis específics en la microbiota intestinal. Ho expliquen Gregorio Perón i Tomás Meroño (UB-INSA i CIBERFES): “Hem estudiat la relació existent entre el metabolisme dels components de la dieta, la microbiota i la permeabilitat intestinal, tot analitzant els canvis que produeix una alimentació rica en polifenols en la microbiota de les persones participants en el nostre treball i comprovant la consegüent millora de la seva barrera intestinal”.  

Oli d’oliva

L’anàlisi de mostres plasmàtiques i fecals indica que un augment dels metabòlits sèrics està relacionat amb el consum de polifenols. «Per exemple, la teobromina i les metilxantines —derivades del cacau i el te verd— es relacionen positivament amb bacteris productors de butirat (un àcid gras de la flora intestinal), i inversament amb la zonulina, una proteïna que està relacionada amb la permeabilitat intestinal», indiquen els autors. Tal com detalla la catedràtica Cristina Andrés-Lacueva, «l’estudi de les relacions entre la permeabilitat intestinal, la composició de la microbiota i el metabolisme dels aliments ha de ser la base per establir dietes personalitzades per a cada etapa de la vida, i especialment en persones grans».  

Així doncs, els canvis en l’estil de vida i l’alimentació resulten decisius com a estratègia de prevenció de l’intestí permeable associat a l’envelliment o a les malalties cròniques. «Un major consum de fruites, verdures i aliments com els que descrivim en aquest treball proporcionen fibra i polifenols que podrien ajudar a contrarestar el deteriorament de la permeabilitat per causa de l’edat avançada», apunta Cristina Andrés-Lacueva.

Nou comentari