L’anàlisi genètica de 12.000 càncers dóna moltes pistes de gran utilitat

Un equip de científics britànics ha dut a terme un estudi enorme sobre el càncer al Regne Unit, analitzant l’ADN de tumors d’aproximadament 12.000 pacients i descobrint pistes, patrons i causes que en el futur podrien ser de gran utilitat tant per a la diagnosi com pel tractament d’aquestes malalties.

Cadena d'ADN
La combinació de diverses mutacions alhora pot ser un factor molt important en el desenvolupament d’un càncer | Wikimedia Commons

Una nova aproximació al càncer

Els resultats, publicats a la revista ‘Science’, són el fruit d’un treball ingent de seqüenciació del material genètic de tots aquests milers de tumors, buscant diferències amb les cèl·lules sanes i mirant de trobar mecanismes que intervenen en el desenvolupament de la malaltia. Al cap i a la fi, un càncer és una versió defectuosa de les cèl·lules del nostre organisme, que acumulen mutacions fins que comencen a créixer i multiplicar-se sense control.

Tot i que molts càncers s’han classificat segons la zona del cos on són i el tipus de cèl·lules que hi intervenen, la seqüenciació genètica dels tumors pot donar una altra informació clau: els patrons genètics de cadascun d’ells, que mostren exactament quins són els problemes al genoma que han fet que unes cèl·lules sanes acabessin esdevenint canceroses.

Cada càncer, però, és diferent, i és per això que conèixer el màxim possible totes les possibilitats permet personalitzar el tractament o, si més no, afinar-lo el màxim possible. En aquest estudi, liderat per la Universitat de Cambridge, es van trobar milers de canvis genètics a cada tumor analitzat, però també algunes combinacions d’aquestes mutacions que podrien ser claus pel desenvolupament del càncer.

Dos professionals sanitaris a l'Hospital Clínic | ACN
La signatura genètica de les mutacions d’alguns càncers pot accelerar moltíssim el diagnòstic | ACN

Descobriments prometedors

Si bé algunes d’elles ja es coneixien, també se’n va identificar 58 de noves. Algunes d’aquestes “signatures mutacionals” poden donar pistes clares sobre si els pacient han estat exposats a alguns dels causants ambientals del càncer, com ara el fum, o donar informació sobre trets genètics concrets que incrementin la susceptibilitat de les cèl·lules canceroses a alguns medicaments.

Amb aquesta informació, els investigadors van crear un programa informàtic per tal d’ajudar els metges i els científics a comparar el genoma dels seus pacients amb aquestes mutacions rellevants, cosa que pot dur a un diagnòstic de càncer molt més ràpid que amb els mètodes emprats fins ara. Així doncs, les possibilitats són enormes, mostrant la gran importància de continuar investigant en l’àmbit de la genètica.