MonPlaneta
Les emissions de metà podrien ser causades per un factor insòlit

El canvi climàtic és un dels aspectes que més condicionen el planeta Terra. Les emissions de gasos d’efecte hivernacle com el metà -es calcula que és el responsable d’aproximadament el 30% de l’augment global de les temperatures- són els principals causants del canvi climàtic, però ara un nou estudi mostra que els causants d’aquestes emissions podrien ser causades per un factor totalment insòlit com són els microbis del medi ambient i no els combustibles fòssils. Aquesta és la conclusió a la qual arriba una anàlisi que ha estat publicada a PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) per investigadors i col·laboradors de la Universitat de Colorado Boulder.

Sylvia Michel, assistent de recerca sènior a l’Institut de Recerca Àrtica i Alpina (INSTAAR) i estudiant de doctorat al Departament de Ciències Atmosfèriques i Oceàniques de la Universitat de Colorado, explica que “entendre d’on prové el metà ens ajuda a orientar estratègies de mitigació efectives”, i destaca que “necessitem saber més sobre aquestes emissions per entendre quin tipus de futur climàtic podem esperar”.

Les fonts microbianes, el factor inesperat

L’estudi assenyala que les fonts microbianes, com els aiguamolls, el bestiar i els abocadors, són una font encara més important de metà, ja que representen més de la meitat de les emissions globals. Els científics assenyalen que entre el 2020 i el 2022 es va produir un augment dràstic de les emissions de metà atmosfèric; i gairebé totes aquestes emissions van ser produïdes per fonts microbianes. De fet, des del 2007, els científics han observat que els microbis han jugat un paper important en les emissions augmentant la seva contribució en més del 90% des del 2020.

Les deixalleries són una de les principals emissores de metà a l'atmosfera | PIXABAY
Les deixalleries són una de les principals emissores de metà a l’atmosfera | PIXABAY

Xin Lindsay Lan, científica de l’Institut Cooperatiu de Recerca en Ciències Ambientals (CIRES) de la Universitat de Colorado i la NOAA explica que “alguns estudis anteriors han suggerit que les activitats humanes, especialment els combustibles fòssils, van ser la principal font de creixement del metà els últims anys” i alerta que “aquests estudis no van analitzar el perfil isotòpic del metà, cosa que podria portar a una conclusió diferent i a una imatge incompleta de les emissions globals de metà”.

L’efecte nociu del metà

Cal destacar que el metà és el gas d’efecte hivernacle que és responsable de gairebé un terç de l’escalfament del planeta. “Les concentracions de metà a l’aire gairebé s’han triplicat des del segle XVIII”, assenyala el coautor Jianghanyang (Ben) Li, professor adjunt del Departament de Ciències Atmosfèriques i Oceàniques i de l’INSTAAR.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa