La crisi climàtica és un paradigma de com la intervenció humana està modificant el nostre entorn, una alteració que no és nova en la història. Ja des de l’època en què l’home va descobrir l’agricultura, aquest va començar a modificar el seu medi. Aquesta ha estat una dinàmica que no s’ha aturat des de llavors, fins al punt de posar en evidència que la seva intervenció està fent canviar el clima del planeta.

Des de l’Àrea d’Acció Climàtica de la Diputació de Barcelona, fa més d’una dècada que es dona assessorament tècnic als municipis i s’inverteix un gran volum de pressupost en energies renovables, eficiència energètica i reducció de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, a un nivell, si més no, comparable al d’altres regions d’Europa.

Actuar per disminuir la dinàmica del canvi climàtic, cada vegada més accelerada a partir de la revolució industrial de mitjan segle XIX, és una obligació col·lectiva. Una dinàmica d’alteració atmosfèrica provocada per l’ús de combustibles fòssils —primer carbó i més tard petroli—, que produeixen elevades emissions de diòxid de carboni que van a parar a l’atmosfera, en unes quantitats cada vegada creixents.

Avui, malgrat les enormes dificultats que té reduir aquesta dinàmica d’emissions, l’actuació per frenar-les i per canviar el model energètic cap a les energies renovables, lliures d’emissions, és més necessària i urgent que mai. És per això, que molts col·lectius, incloses les administracions públiques, estan prenent mesures per contribuir a la solució.

La Diputació de Barcelona presta assessorament tècnic als municipis per promoure la implantació d’energies renovables, tant a les llars com en els equipaments públics / Shutterstock

Treballar per l’educació ambiental

La Diputació de Barcelona sempre ha tingut la vocació de reconèixer la importància d’una altra cara de la solució a la crisi climàtica: l’educació ambiental i la transformació social. Així, una de les seves línies d’actuació és l’oferta de recursos educatius per als municipis, amb accions i activitats per treballar aspectes importants com són l’ús de les energies renovables, l’estalvi i l’eficiència energètica, però també per conscienciar sobre altres recursos limitats del planeta —com l’aigua—, o per sensibilitzar sobre la necessitat de reduir els residus.

Conscienciar des de les escoles

Els infants i els joves són un dels actors principals a l’hora de conèixer les limitacions dels recursos del planeta, i seran ells, dins d’uns anys, els protagonistes que viuran les conseqüències del canvi climàtic si no s’actua a temps.

L’Agenda escolar del medi ambient és un recurs d’educació ambiental que des de la Diputació s’ofereix a les escoles i als instituts per treballar al llarg del curs aspectes mediambientals que formen part de la vida quotidiana dels mateixos alumnes. Gràcies a l’Agenda escolar, prop de 100.000 llars poden actuar en la lluita contra el canvi climàtic, amb propostes d’activitats per als alumnes dels primers cursos d’ESO.

També formen part d’aquesta estratègia coordinada el Centre d’Estudis del Mar de Sitges—la primera escola d’educació ambiental marina i litoral del país —, que rep cada curs la visita de més de 12.000 escolars i de nombrosos grups organitzats i familiars, els quals tenen l’ocasió de conèixer el funcionament del medi litoral i el valor ecològic enorme de les praderies submarines de posidònia, endèmiques de la Mediterrània; o el programa Va d’aigua, que té un objectiu similar, aplicat als ecosistemes aquàtics continentals, i que inclou activitats de ciència ciutadana.

Altres línies de treball són: un programa de formació per a personal tècnic municipal, iniciatives d’aprenentatge i servei, assessorament tècnic i suport econòmic específic per als ajuntaments i un ampli servei de difusió en mitjans locals i xarxes socials. A més, s’ha creat un grup de debat municipal en el marc de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, en el si del qual s’han organitzat cicles monogràfics sobre educació ambiental i canvi climàtic.

Per acabar, és important destacar el paper de la Diputació de Barcelona en l’organització del Congrés Nacional d’Educació Ambiental CNEA 20/21, que s’acaba de clausurar. Una de les conclusions del simposi ho expressa amb claredat: «l’educació ambiental s’ha revelat com un instrument, del qual seria irresponsable prescindir, per implicar la ciutadania en la construcció d’una nova cultura de la sostenibilitat i per generar una transformació social col·lectiva». Un full de ruta molt recomanable per fer front a la crisi climàtica.

Més informació a www.diba.cat/mediambient

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’Agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Instal·lacions del Centre d’Estudis del Mar (CEM) / Diputació de Barcelona

Nou comentari