Descobreixen com un bacteri mortal va saltar dels porcs als humans

El bacteri Streptococcus suis és un patogen molt conegut dels porcs. Des de finals del segle XX, però, ha causat tres grans brots que han afectat persones a la Xina i les infeccions en humans han augmentat molt arreu del món, fent que sigui un problema de salut preocupant. Gràcies a les anàlisis genètiques de mostres recollides al llarg de les dècades, però, s’ha aconseguit localitzar on i quan es va produir el salt: a Europa entre els anys 60 i 60 del segle passat.

En un article a la revista ‘EMBO Molecular Medicine’, els investigadors, de diverses universitat xineses, van analitzar 1,634 genomes de S. suis obtinguts d’humans i de porcs en un període de 36 anys i en 14 països diferents. Així és com es van adonar que hi havia tres grups principals, un dels quals es trobava principalment a les mostres provinents d’humans i que també incloïa les soques que havien causat brots greus en peixos zebra. D’altres, en canvi, havien estat obtingudes de porcs que no mostraven símptomes, cosa que indica que hi podria haver hagut animals asimptomàtics que havien actuat com a portadors del bacteri i l’havien contagiat els humans. Així és com els científics van aconseguir resseguir el camí seguit pel patogen fins a l’Europa dels anys 60 i 70, una època en què el continent exportava porcs a tot el món i on, molt probablement, es va original i estendre el bacteri que afecta els humans.