Greenpeace denuncia la incoherència climàtica de l’ampliació de El Prat

El creixement del sector aeri, basat en combustibles fòssils, és incompatible amb la reducció d’emissions en el sector del transport

Després de l’acord tancat entre el Govern d’Espanya i la Generalitat de Catalunya per ampliar l’aeroport de Barcelona-el Prat, Greenpeace denuncia la manca de compromís amb el clima i el medi ambient mostrada per les dues administracions en dedicar 1.700 milions d’euros per a una infraestructura que potencia l’ús de combustibles fòssils i que a més perjudica notablement la qualitat de vida de l’àrea metropolitana.

Amb aquesta decisió, que s’afegeix a la inversió de 1.600 milions per ampliar l’aeroport de Madrid-Barajas, el Govern de Pedro Sánchez demostra la seva falta de compromís en el desenvolupament d’un model de transport net i eficient. Greenpeace recorda que l’avió és el mitjà de transport més contaminant per persona transportada, fins a 20 vegades més que el tren.

Ja el passat 1 de juliol, l’organització ecologista va dur a terme una acció en el mateix aeroport català reclamant “Més trens i menys avions” per denunciar l’impacte ambiental del sector aeri i reivindicar el ferrocarril com a alternativa sostenible i assequible davant de l’avió i la carretera. Aquesta petició coincideix amb la declaració de l’Any Europeu del Ferrocarril per part de la Comissió Europea, organisme que va denunciar l’impacte de l’aeroport de El Prat sobre els entorns naturals protegits del riu Llobregat.

Tant el Govern d’Espanya com la Generalitat de Catalunya presumeixen de la seva voluntat per lluitar contra l’emergència climàtica mentre acorden ampliar aeroports, el que incrementarà encara més les emissions contaminants”, ha declarat Adrián Fernández, responsable de mobilitat de Greenpeace: “L’aviació no només té un greu impacte sobre el clima, també perjudica la població local amb més soroll i més contaminació atmosfèrica i arrasa espais protegits per la seva biodiversitat, com succeeix al Prat”.

Cap aeroport és “verd

Greenpeace denuncia també les opaques condicions durant el desenvolupament de l’ampliació del Prat. De fet, en l’acord d’ahir no es concreten els detalls sobre els treballs a realitzar ni els impactes sobre els espais protegits -com la Llacuna de la Ricarda- que quedaran pendents del dictamen de la Comissió Europea. Tot i això, no han faltat multitud de referències al compromís ambiental durant la presentació de l’acord.

Tots dos Governs saben que estan aprovant un atac mediambiental. Per això insisteixen a ressaltar les mesures de compensació, tot i que AENA encara no ha complert les obligacions en aquesta matèria fixades en la Declaració d’Impacte de 1998″, ha recordat Fernández, qui també ha respost a les declaracions del vicepresident Puigneró que ha afirmat que el Prat serà l’aeroport més verd d’Europa: “Cap aeroport és ‘verd’. El sector aeri depèn al complet de combustibles fòssils i la seva descarbonització és inviable a curt i mig termini”.

Des de Greenpeace conclouen que l’acord d’ahir no impedirà seguir endavant amb les reivindicacions per un model de transport descarbonitzat i compatible amb els objectius de l’Acord de París. Des de la Plataforma ZeroPort, de la qual Greenpeace forma part, s’ha convocat una gran mobilització ciutadana per al pròxim 19 de setembre, abans que el Consell de Ministres atorgui llum verda als plans d’AENA.

Nou comentari