Un equip de científics afirma que ha aconseguit detectar l’energia fosca

A les profunditats dels Apenins, a Itàlia, un experiment liderat per la Universitat de Cambridge (Anglaterra) podria haver detectat per primera vegada l’energia fosca, la força misteriosa que causa l’acceleració de l’Univers. Segons un estudi publicat a la revista ‘Physical Review D’, els resultats inexplicables obtinguts per l’experiment XENON1T poden tenir-la com a causa, i això que el que volien detectar no era l’energia fosca sinó la matèria fosca, que causa l’efecte contrari: alenteix l’expansió de l’Univers.

Per mirar de saber què va causar aquests resultats, i sospitant que es devien a partícules d’energia fosca provinents del Sol, els científics van crear un model físic, tot i que caldran més experiments per confirmar que, realment, ha estat això. El que sí que sabem és que tot el que podem veure amb els nostres ulls és menys d’un 5% del que forma l’Univers. La matèria fosca –allò que buscaven els científcics– n’és un 27% més i, en canvi, l’energia fosca n’és un 68% i és el que fa que el cosmos s’expandeixi cada vegada més ràpid. De la matèria fosca, però, se’n coneix l’existència, si més no en teoria, des dels anys 20, mentre l’energia fosca no va ser descoberta fins el 1998.

El detector de matèria fosca XENON1T

En qualsevol cas, per detectar la matèria fosca calen grans experiments com el XENON1T, dissenyat per trobar signes de la seva presència en “xocar” amb matèria ordinària. Per detectar l’energia fosca, en canvi, només hi ha expriments indirectes, com ara buscar les interaccions gravitacionals, és a dir, com la gravetat mou els objectes. A gran escala, l’efecte de l’energia fosca és repulsiu, allunyant les coses entre sí i fent que l’Univers creixi.

Fa un any, justament, l’experiment XENON1T va detectar una senyal inesperada, i és per això que es va crear el model per veure si l’energia fosca n’era la responsable. Encara que no entenem què és aquesta energia, la majoria de models apunten a l’existència d’una cinquena força a més de les quatre conegudes: l’electromagnetisme, la força gravitatòria, la força nuclear forta i la feble. Tot i això, les teories d’Einstein funcionen perfectament en l’Univers conegut i, per tant, qualsevol força relacionada amb l’energia fosca només pot funcionar a les escales on aquestes teories ja no poden explicar què passa. En comparació amb grans extensions de l’Univers, el que coneixem és molt dens, i no sabem què o com poden passar les coses més enllà.