L’eliminació del gel dels avions és un dels reptes de la indústria aeronàutica. L’aplicació de calor per fondre el gel té un cost energètic molt destacat mentre que la utilització d’agents químics no és una solució sostenible i té un elevat cost econòmic. Ara, però, un estudi publicat a Small Methods pot haver trobat una tècnica revolucionària per poder solucionar el problema de la congelació en els avions i que sigui més barata i sostenible.
Els investigadors assenyalen que aquesta solució no és un invent nou sinó que només es tracta del coneixement de la física i la naturalesa del gel. Les capes de gel estan conformades de forma gairebé homogènia, però tenen petites imperfeccions que es coneixen com a defectes iònics. Quan l’aigua es congela es forma l’estructura cristal·lina del gel, una estructura que a simple vista sembla perfecte, però que té defectes.
Els investigadors destaquen que l’ús de voltatges en les plaques metàl·liques que estan en contacte amb el gel. La tècnica, anomenada descongelació electroestàtica (EDF en anglès) fa que el gel prou polaritzat acabi trencant els seus cristalls i, per tant, s’elimina el problema, ja que s’aconsegueix trencar aquest gel que roman a les aeronaus.

Una solució amb problemes
Els autors de l’estudi van poder constatar que aplicar l’electricitat a una placa de coure congelada permetia trencar fins al 15% del gel, i segons augmentava la potència més gel s’eliminava (a 120 volts l’eficàcia pujava al 40% i a 550 fins al 50%). Malgrat això, a partir dels 1.100 volts van poder comprovar que l’eficàcia queia en pica si s’anava pujant el voltatge (la darrera prova a 5.550 volts només eliminava el 20% del gel).
El problema es va trobar en el coure i no en el gel, ja que quan van provar l’experiment en una superfície de substrat de vidre el rendiment gairebé no queia a mesura que augmentava el voltatge. La solució dels investigadors va ser una superfície hidrofòbica, la qual arribava a generar una capa d’aire entre el gel i el material i feia que no es perdés eficàcia amb l’augment dels volts.
