Troben les restes d’un dinosaure mort a causa de l’asteroide

Un equip d’investigadors ha anunciat el descobriment, als Estats Units, d’una peça increïble. Es tracta de la pota d’un dinosaure, en un estat de conservació admirable, que va morir exactament el mateix dia que va caure l’asteroide que va provocar l’extinció massiva de fa 65 milions d’anys. La troballa forma part del jaciment de Tanis, a Dakota del Nord, que del 2019 ençà s’ha fet famós per contenir les restes de moltíssims animals que van ser víctimes de la devastació immediatament posterior a l’impacte.

Un jaciment espectacular

L’investigador Robert DePalma, el cap de l’excavació, va parlar-ne aquest dimecres al Centre de Vol Espacial Goddard de la NASA, segons informa la cadena britànica BBC. La pota s’ha preservat tan bé que fins i tot és visible la pell, un fet que ja és excepcional per sí mateix. A més, però, suposa un dels pocs exemplars que s’han conservat que correspon als darrers milers d’anys abans de l’impacte de l’asteroie… i, de fet, pot ser l’únic al món d’un dinosaure mort directament a causa del cataclisme.

A més d’aquest descobriment, la BBC, que properament estrenarà un documental sobre el jaciment narrat per Sir David Attenborough i que mostrarà algunes de les víctimes de l’onada gegant que va inundar els actuals Estats Units: una tortuga que va quedar empalada en una branca, petits mamífers ofegats als túnels on vivien, un petit pterosaure que encara no havia sortit de l’ou i, fins i tot, podria ser que s’hagués trobat un fragment de l’asteroide mateix.

L’ou de pterosaure està tan ben conservat que s’ha pogut fer un model en tres dimensions de com hauria estat si hagués nascut | Universitat de Manchester / BBC

El dia que tot es va acabar

Tot plegat permet fer una reconstrucció força detallada dels efectes que va tenir la caiguda d’aquell meteorit que va impactar contra la Terra a 3.000km de distància al golf de Mèxic. Des de 2019, de fet, s’han publicat diversos estudis analitzant aspectes concrets del jaciment, i segur que encara en vindran més, perquè el procés d’excavació i anàlisi de totes les restes que van apareixent pot donar feina per a anys.

Aquesta darrera, la pota d’un dinosaure, podria correspondre, segons l’expert Paul Barrett, del Museu d’Història Natural de Londres (Anglaterra) a un Thescelosaurus, un ornitisqui hervíbor de què, fins ara, no se sabia com tenia la pell. Aquest fòssil tan ben conservat, però, permet saber que, a diferència de molts altres grans rèptils de l’època, no tenia plomes.

El curiós, però, és que només se n’hagi trobat una pota. El professor Barrett afirma que sembla que hagués estat arrencada molt ràpidament i sense cap marca de mossegades. És per això, a més de per les característiques del jaciment on ha aparegut, que alguns pensen que va morir exactament el dia de l’impacte del meteorit.