Totes les persones amb els ulls blaus tenen un avantpassat comú

Una investigació duta a terme per la Universitat de Copenhague ha conclòs que una mutació genètica en una sola persona, que va viure fa entre 6.000 i 10.000 anys, és l’origen de totes les persones amb els ulls blaus que hi ha al planeta, que en són descendents. Segons els científics, abans d’això totes les persones del món tenien els ulls de color marró.

En un article publicat a la revista ‘Human Genetics’, els investigadors estableixen que, en algun moment fa milers d’anys, una mutació genètica va afectar el gen OCA2. En aquest moment, es va crear una mena “d’interruptor” que va desactivar l’habilitat d’una sola persona de tenir els ulls marrons.

Independentment del seu origen, dues persones amb els ulls blaus tenen, com a mínim, un avantpassat comú | Pxfuel

Un interruptor parcial

El gen OCA2 codifica la proteïna P, responsable de la producció de melanina, el pigment que dona color als ulls, la pell i els cabells. No obstant això, l’interruptor, que és al gen adjacent a l’OCA2, no el desactiva completament sinó que limita la seva acció a la reducció de la melanina als iris, impedint que siguin de color marró i deixant-los de color blau. Si la mutació hagués desactivat completament el gen, el resultat hauria estat una persona albina.

Si bé la variació entre els ulls blaus i verds s’explica per la quantitat de melanina present als iris, les persones amb els ulls blaus tenen una variació molt petita en aquest sentit. És per això, afirmen els científics, que es pot concloure que tots descendeixen de la mateixa persona, ja que han heretat el mateix interruptor al mateix lloc del seu ADN.

Les persones amb els ulls verds, marrons o grisos, en canvi, tenen una varietat molt més gran a la regió de l’ADN que controla la producció de melanina. Els investigadors, per comprovar-ho, han examinat l’ADN mitocondrial i han comparat el color de persones amb els ulls blaus d’indrets tan diversos com Jordània, Turquia o la mateixa Dinamarca.

Els ulls blaus són a causa de la falta de melanina a l’iris | Piqsels

Una mutació que només afecta la diversitat

La mutació no té cap efecte positiu ni negatiu, com les que determinen el color dels cabells, la calvicie, les pigues… Des d’un punt de vista adaptatiu, ni augmenten ni disminueixen les probabilitats de supervivència d’una persona, i és per això que es va aconseguir transmetre fins a estar tan estesa com ho està a dia d’avui. Pel que fa a l’antiguitat, el descobriment d’una dona de l’Edat de Pedra amb els ulls blaus fa pensar que, si no, es va produir fa més de 6.000 anys.