MonPlaneta
La IA ajuda a detectar millor el càncer de coll uterí en països pobres
  • CA

La intel·ligència artificial (IA) és útil per millorar la detecció del càncer de coll uterí, especialment en entorns amb recursos limitats. Així ho indiquen els resultats d’un estudi liderat per l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), centre impulsat per la Fundació ”la Caixa”, i l’Institut Nacional del Càncer dels Estats Units (NCI). La recerca, duta a terme en el marc del consorci HPV-Automated Visual Evaluation (PAVE) en nou països, s’ha publicat a la prestigiosa revista The Lancet Obstetrics, Gynaecology & Women’s Health.

En concret, els investigadors han determinat que la combinació de proves de detecció del virus del papil·loma humà (VPH) amb l’anàlisi d’imatges mitjançant la IA és eficaç per detectar lesions precanceroses i orientar les decisions sobre el tractament. Això és especialment rellevant en zones on els recursos són limitats i s’ha de fer un cribratge el màxim concret possible per destinar-los a,amb la millor eficiència possible. En aquest sentit, és important remarcar que la cobertura del cribratge en aquest tipus de càncer és inferior al 15% en molts països d’ingressos baixos i mitjans, segons dades de l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

Un algoritme que analitza imatges per detectar el virus

L’estudi va incloure més de 50.000 dones d’entre 25 i 49 anys entre el 2022 i el 2025 al Brasil, Cambodja, la República Dominicana, El Salvador, Eswatini, Hondures, Malawi, Nigèria i Tanzània. Les participants van recollir les seves pròpies mostres per fer proves de detecció del VPH capaces d’identificar tretze tipus del virus amb potencial cancerigen. A les dones que van donar positiu se’ls van prendre imatges del coll uterí mitjançant un colposcopi portàtil. Posteriorment, se’ls va fer una biòpsia per confirmar el diagnòstic.

En aquest punt és on entra la IA. Les imatges extretes van ser analitzades mitjançant un algoritme d’avaluació visual automatitzada (AVE) basat en aprenentatge profund, que va classificar els resultats com a greus, indeterminats o normals. “De les gairebé 49.000 dones amb resultats vàlids, més d’una de cada quatre va donar positiu en VPH i la majoria va acudir a l’avaluació de seguiment […] Vam identificar més de 500 casos de lesions precanceroses greus, conegudes com a CIN3+, que corresponen a l’estadi més avançat abans del càncer de coll uterí. La seva prevalença va ser més elevada entre les dones que viuen amb el VIH”, assegura Silvia de Sanjosé, investigadora associada d’ISGlobal i primera autora de l’estudi.

El desenvolupament de teràpies contra el càncer és un dels camps on s'estan fent més investigacions
El desenvolupament de teràpies contra el càncer és un dels camps on s’estan fent més investigacions

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa