Els homes de Neandertal, els nostres cosins homínids més propers, ja estaven en procés de desaparèixer quan van entrar en contacte amb els humans moderns. Això, si més no, és el que apunta un estudi publicat a la revista ‘PLOS ONE’ i liderat per Joseba Ríos, del Museu Arqueològic de Bilbo (País Basc). Segons els investigadors, algunes poblacions neandertal ja havien desaparegut de la península Ibèrica quan hi van arribar els primers Homo sapiens sapiens, aportant una mica més d’informació sobre la seva extinció.

Pel que n’hem descobert fins ara, els neandertals van desaparèixer de la Terra fa un 40.000 anys, però les circumstàncies en què ho van fer no estan clares i hi ha diverses teories que miren d’explicar-ho. Per treure’n l’entrellat, és útil estudiar com canviaven les seves poblacions durant els darrers milers d’anys en què es té constància que encara existien. En aquest cas, es va analitzar la distribució d’unes eines pròpies d’una fase cultural dels neandertals anomenada el xatelperronià i que es creu que era exclusiva d’algunes poblacions de França i de la Península.

Eines xatelperronianes | Museu Arqueològic de Bilbo

Comparant eines

En la investigació, es van examinar més de 5.000 restes d’eines del xatelperronià trobades al jaciment d’Aranbaltza II, a Barrika (Biscaia), que tenen una antiguitat d’uns 45.500 anys. En comparar-les amb eines trobades a jaciments neandertals propers, es van adonar que el sistema xatelperronia no se superposa en el temps amb altres tecnologies a la regió, apuntant que aquesta fase cultural no va evolucionar amb altres de preexistents sinó que van aparèixer a un altre lloc i els seus usuaris van migrar a la regió. A més, també van documentar que les eines xatelperronianes van aparèixer abans a la península Ibèrica que altres eines d’humans moderns.

Un flux poblacional molt significatiu

En base a tot això, els autors conclouen que les poblacions neandertals de la Península van desaparèixer i que amb elles van morir les seves tecnologies, i que després van arribar altres grups de neandertals que duien eines xatelperronianes i que probablement venien de l’actual França. Són aquests darrers els qui, al final, van ser substituïts pels Homo sapiens. Aquests patrons d’extinció i substitució podrien ser un factor d’estudi important en el futur, perquè podrien haver tingut molt a veure amb el declivi i la desaparició dels neandertals.