Un hivern volcànic va iniciar una extinció massiva fa 250 milions d’anys

Un equip de científics de diverses universitats d’arreu del món ha identificat un factor que molt probablement va tenir un paper important en una extinció massiva que es va produir fa uns 250 milions d’anys i que va ser molt més destructiva que la que va acabar amb els dinosaures. Segons expliquen a la revista ‘Science Advances’, una sèrie d’erupcions volcàniques va provocar una baixada de les temperatures que es va sumar a altres esdeveniments per formar un còctel letal.

Els investigadors van analitzar minerals del sud de la Xina per entendre millor què va passar a finals del Permià, quan es va produir l’extinció més gran dels 500 milions d’anys i van desaparèixer entre el 80 i el 90% de les espècies que hi havia tant a terra ferma com als mars. Les diverses investigacions fetes durant les darreres dècades han indicat causes molt diverses i que es podrien haver combinat. Una d’elles és una sèrie d’erupcions volcàniques a Sibèria, que podrien haver causat un gran escalfament global per les emissions de diòxid de carboni i una reducció de l’oxigen a les masses d’aigua de tot el món. Aquest estudi, però, va buscar altres possibles factors.

Erupció del volcà Stromboli | Wikimedia Commons

Els dipòsits de minerals analitzats eren plens d’anomalies en la seva composició que els investigadors atribueixen a les emissions de sofre de les erupcions que van tenir lloc a Sibèria, que devien cobrir-les de cendra. La seva conclusió és que, abans que es produís un escalfament global de grans dimensions, l’àcid sulfúric emès a l’atmosfera pels volcans devia causar un refredament de diversos graus a tot el planeta, cosa que per sí mateixa podria haver causat l’extinció de moltes espècies i que, en combinació amb l’escalfament posterior, hauria sotmès totes les espècies vives del nostre planeta a una pressió que molt poques van ser capaces de suportar.