MonPlaneta
Un equip de científics descobreix un gel innovador contra la càries

La salut dental és un dels grans maldecaps de la medicina, les càries, gingivitis o altres afeccions bucals solen comportar diferents problemes de salut i també econòmics per culpa de l’alt preu dels tractaments dentals. Ara, un equip de recerca de la Universitat de Birmingham ha pogut trobar un gel que podria acabar d’una vegada per totes amb una de les malalties bucals més comunes: les càries.

La clau d’aquest gel és que utilitza substàncies químiques presents en la saliva per reparar i regenerar l’esmalt dental de manera que torna a fer aparèixer aquesta capa dura i brillant de les dents; un fet que podria prevenir l’aparició de càries que requereixin empastaments. El cap d’Enginyeria Biomèdica i Biomaterials de la Universitat de Birmingham, el professor Álvaro Mata, assenyala que “l’esmalt és la primera línia de defensa”. “Una vegada que aquesta línia de defensa comença a deteriorar-se, la càries dental s’accelera”, alerta. I afegeix que aquesta línia de defensa és especialment fràgil i no es pot regenerar de manera natural, només es poden utilitzar els col·lutoris de fluor i solucions de remineralització per evitar que la situació empitjori.

“Estem molt entusiasmats perquè aquesta nova tecnologia s’ha dissenyat pensant en el professional clínic i en el pacient. És segura, de fàcil i ràpida aplicació, i escalable. A més, la seva versatilitat permet desenvolupar múltiples productes per ajudar pacients de totes les edats amb diversos problemes dentals relacionats amb la pèrdua d’esmalt i l’exposició de la dentina. Hem iniciat aquest procés amb la nostra empresa emergent, Mintech-Bio, i esperem llançar el nostre primer producte l’any vinent; aquesta innovació aviat podria beneficiar pacients de tot el món”, destaca Mata.

Com funciona aquest gel?

Els investigadors han desenvolupat aquest gel gràcies a una base de proteïnes en les quals no hi ha fluor i que actua sobre les dents imitant les característiques de les proteïnes naturals, com l’amelogenina, que influeixen en el creixement de l’esmalt dental durant la infantesa. Han sotmès el gel a experiments sobre dents humanes en solucions que contenien calci i fosfat i han pogut observar que l’aplicació del gel acaba creant una capa fina i resistent que es manté a les dents durant setmanes. Mata assenyala que “el gel ha estat capaç de generar cristalls epitaxialment, cosa que significa que té la mateixa orientació cristal·logràfica que l’esmalt existent”. De fet, una cosa que cal destacar d’aquest gel és que, en les proves que s’han fet, ha aconseguit un creixement de fins a 10 micròmetres integrant-los en el teixit natural i reconstruint l’estructura i les propietats de l’esmalt.

Imatges de microscòpia electrònica d'una dent amb esmalt desmineralitzat que mostren cristalls d'apatita erosionats (esquerra) i una dent desmineralitzada similar després d'un tractament de 2 setmanes que mostra cristalls d'esmalt regenerats epitaxialment (dreta). | Universitat de Birmingham
Imatges de microscòpia electrònica d’una dent amb esmalt desmineralitzat que mostren cristalls d’apatita erosionats (esquerra) i una dent desmineralitzada similar després d’un tractament de 2 setmanes que mostra cristalls d’esmalt regenerats epitaxialment (dreta). | Universitat de Birmingham

El doctor Abshar Hasan, investigador postdoctoral i autor principal de l’estudi, destaca els processos amb els quals aquest gel ha estat provat i destaca que “hem provat les propietats mecàniques d’aquests teixits regenerats en condicions que simulen “situacions de la vida real”, com el raspallat de dents, la masticació i l’exposició a aliments àcids, i hem descobert que l’esmalt regenerat es comporta igual que l’esmalt sa”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa