Una eina permetrà entendre les interaccions dels microbis a l’oceà

Un equip d’investigadors liderat per científics de l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) de Barcelona ha desenvolupat una nova eina que, segons afirmen els responsables de la seva creació, ajudarà a millorar la comprensió que tenim del paper que juga l’ambient en la predicció de les interaccions entre microbis als oceans. És a dir, que permetrà elaborar models que expliquin com es relacionen els microorganismes dels escosistemes marins segons les condicions.

La troballa, publicada fa ben poc a la revista científica ‘Microbiome’, té la funció de millorar les prediccions que es fan actualment sobre les interaccions microbianes que creen el que nosaltres expliquem com a xarxes d’associació. Aquestes xarxes, es construiran a partir de dades moleculars obtingudes de mostres marines. Així, les dades obtingudes mercès a aquesta nova eina ens permetran saber quins organismes participen a la xarxa, on les línies que uneixen dues o més espècies microbianes indiquen l’existència d’una possible interacció ecològica. Aquests organismes microscòpics són claus en el sosteniment de la majoria d’ecosistemes marins del món, de manera que l’avenç pot tenir implicacions molt importants en la nostra comprensió del funcionament d’aquests entorns.

La metodologia novedosa que s’acaba de presentar, però, no només es podrà aplicar als ecosistemes marins sinó també als terrestres. A més d’això, i segons l’equip responsable del seu desenvolupament, aquesta eina també podria tenir aplicacions en molts altres camps. La medicina, l’agricultura o la remediació del medi ambient se’n podrien beneficiar, ajudant a conèixer millor el funcionament del microbioma o el paper dels organismes que viuen al sòl en la creació de nutrients i el creixement de les plantes, entre d’altres. De fet, els investigadors afirmen que fins i tot es podria emprar en estudis relacionats amb l’escalfament global, l’acumulació o absorció de CO2 atmosfèric i el canvi climàtic. Així doncs, aquest avenç podria resultar enormement útil per a la investigació científica del futur.